ANALISIS KETERCAPAIAN KOMPETENSI DASAR PESERTA DIDIK MELALUI PEMBELAJARAN PREDICT, OBSERVE, EXPLAIN

Retno Wahyu Savitri(1), Endang Susilaningsih(2), Harjono Harjono(3),


(1) Universitas Negeri Semarang
(2) Universitas Negeri Semarang
(3) Universitas Negeri Semarang

Abstract

The purpose of this research is to determine the achievement of students' knowledge competence on the salt hydrolysis subject matter through learning POE models. The research method used is a qualitative descriptive method. The qualitative descriptive method is a research conducted to explain systematically factual and accurate about the facts and nature of a particular population. The research procedure starts by designing instructional tools, performing expert validation, instrument testing, giving POE learning treatment and doing posttest. Subjects in this research were students of class XI IPA 1 and XI IPA 3 SMA Negeri 1 Demak taken on the advice of the teacher or purposive sampling technique. The research design used is a quasi-experimental design. Collecting data using the methods of testing, and documentation. The results showed that students obtain a percentage of classical completeness in class XI IPA 1 and XI IPA 3 which reached 76,32% and 78,95%. Students who complete knowledge competence in class XI IPA 1 as many as 29 students and class XI IPA 3 as many as 30 students. Based on the results of the research can be concluded that with the model POE, students are able to achieve knowledge competence.

Keywords

POE models, qualitative descriptive, knowledge competence, salt hydrolysis

Full Text:

PDF

References

Baeti, S.N., A. Binadja, & E. Susilaningsih, 2014, Pembelajaran Berbasis Praktikum Bervisi SETS untuk Meningkatkan Keterampilan Laboratorium dan Penguasaan Kompetensi, Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, Vol 8, No 1, Hal 1260-1270.

Dunggio, R., A. Lukum, & J.S. Tangio, 2014, Studi Kemampuan Kognitif dan Afektif Peserta didik Kelas XI IPA SMA Negeri 1 Telaga dalam Pembelajaran Kimia Menggunakan Model Pembelajaran Problem Based Solving Learning (PBSL), Jurnal Pendidikan.

Elvandari, H., & K.I. Supardi, 2016, Penerapan Model Pembelajaran Probing-Prompting Berbasis Active Learning untuk Meningkatkan Ketercapaian Kompetensi Peserta didik, Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, Vol 10, No 1, Hal 1651-1660.

Fayakun, M. & P. Joko, 2015, Efektivitas Pembelajaran Fisika Mnggunakan Model Kontekstual (CTL) Dengan Metode Predict, Observe, explain Terhadap Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi, Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, Vol 11, No 1, Hal 49-58.

Istiana, G.A., A.N. Catur, & J.S. Sukardjo, 2015, Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning untuk Meningkatkan Aktivitas dan Prestasi Belajar Pokok Bahasan Larutan Penyangga pada Peserta didik Kelas XI IPA Semester II SMA Negeri 1 Ngemplak Tahun Pelajaran 2013/2014, Jurnal Pendidikan Kimia (JPK), Vol 4, No 2, Hal 56-73.

Munib, A, 2010, Pengantar Ilmu Pendidikan, Semarang: Universitas Negeri Semarang Press.

Nawawi, Sugiyarto, & Sutarno, 2013, Pembelajaran biologi dengan model POE (Predict-Observe-Explain) menggunakan multimedia flash dan VCD ditinjau dari kemampuan verbal dan kreativitas peserta didik, Jurnal Inkuiri, Vol 2, No 1, Hal 25-33.

Restami, 2013, Pengaruh Model Pembelajaran POE (Predict-Observe-Explain) Terhadap Pemahaman Konsep Fisiska Dan Sikap Ilmiah Ditinjau Dari Gaya Belajar Peserta didik, E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha, No 3.

Slameto, 2010, Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya, Jakarta: Rineka Cipta.

Sudesti, R., Fransisca, S. & Mimin, N. K, 2014, Penerapan pembelajaran berbasis praktikum untuk meningkatkan penguasaan konsep dan keterampilan proses sains peserta didik SMP pada subkonsep difusi osmosis, Formica Education Online, Vol 1 No 1, Hal 1-11.

Surmiyati, S., S. Patmi, & Kristayulita, 2014, Analisis Kemampuan Kognitif dan Kemampuan Afektif terhadap Kemampuan Psikomotor Peserta didik Kelas X SMAN 3 Mataram Setelah Penerapan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP), Beta, Vol 7, No 1, Hal 46-62.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional & Undang-undang Replublik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005, 2007, Jakarta: Visimedia.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.