KORELASIÂ ANTARAÂ KEAKTIFANÂ DALAMÂ ORGANISASIÂ KEMAHASISWAANÂ Â DENGANÂ PRESTASIÂ BELAJARÂ MAHASISWAÂ Â
(1) 
(2) 
(3) 
Abstract
Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui keaktifan mahasiswa dalam organisasi kemahasiswaan, mengetahui korelasi antara keaktifan dalam organisasi kemahasiswaan dengan prestasi belajar mahasiswa. Populasi dalam penelitian ini adalah mahasiswa Program Studi Pendidikan Teknik Mesin, Jurusan Teknik Mesin, Fakultas Teknik Universitas Negeri Semarang angkatan 2005, 2006, dan 2007. Sampel penelitian sebanyak 81 mahasiswa. Data dianalisis menggunakan korelasi sederhana. Hasil penelitian menunjukkan bahwa keaktifan mahasiswa dalam organisasi kemahasiswaan tergolong sedang. Hasil penelitian ini juga menunjukkan adanya hubungan yang positif antara keaktifan dalam organisasi kemahasiswaan dengan prestasi belajar mahasiswa. Dari penelitian ini disarankan agar mahasiswa lebih dapat memanfaatkan organisasi kemahasiswaan sebagai sarana pengembangan diri.
Kata kunci : keaktifan, organisasi kemahasiswaan, prestasi belajar.
Â
The objectives of this research are to identify the activeness of students in student affairs organization, to find out the correlation between the activeness of students in the organization and their achievement of study in academic life. Population of the research was the students of Mechanical Engineering Education program, Mechanical Engineering department, Faculty of Engineering, Semarang State University year 2005, 2006, and 2007. The sample of the research was 81 students. The data was analyzed using simple correlation. The result of it shows that the level of student activeness in student affairs organization is medium. It also shows that there is positive correlation between the activeness of students in student affairs organization and their achievement in study. It is sugâ€gested to students for using student affairs organization as a selfâ€development medium.
Â
Keywords: activeness, student affairs organization, the achievement of study
Â
Refbacks
- There are currently no refbacks.