PENGGUNAAN INSTRUCTIONAL MATERIALS   UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN MAHASISWA   TENTANG SISTEM BAHAN BAKAR ELECTRONIC FUEL INJECTION   

Sonika  Maulana (1), Dwi  Widjanarko(2), - Wahyudi (3),


(1) 
(2) 
(3) 

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk menyusun  Instructional  Materials  dan meningkatkan pemahaman mahasiswa  tentang penggunaannya pada  sistem Electronic Fuel  injection pada mata kuliah Perakitan otomotif  II. Desain penelitian adalah quasi experiment dengan pre dan pos  tes. Populasi penelitian adalah mahasiswa Teknik Mesin Unnes yang mengikuti mata kuliah Perakitan otomotif  II yaitu  sejumlah 42 orang yang  terbagi dalam dua kelompok. Hasil penelitian menunjukkan adanya peningkatan pemahaman mahasiswa tentang sistem vahan bakar EFI setelah menggunakan Instructional Materials. Hasil belajar rataâ€rata pre tes  adalah 60,92 dan rataâ€rata pos tes adalah 77,83. Dengan demikian terjadi peningkatan hasil belajar belajar sebesar 27,77% jika dibandingkan dengan sebelum menggunakan Instructional Materials pada sistem bahan bakar EFI.

 

This  research  aims  to  create  Instructional materials  and  to  increase  students  understanding of  lesson about  the  use  instructional  materials  and  the  fuel  system  Electronic  Fuel  Injection  (EFI)  in  the  Automotive Assembly II lecture, Mechanical Engineering students of State University of Semarang in 2009/2010.  The research used a quasiâ€experimental design; it is pre­test­post­test design. The population of this research was students who took  the  Automotive  Assembly  II  lecture,  Mechanical  Engineering  Department,  Semarang  State  University consisting of 42 students in two different group. Because there was only one class for this lecture, all students from the class were chosen to be population. The result of analyzed data is that there is improvement in the fuel system Electronic Fuel Injection (EFI) understanding after the use of  the instructional materials for Automotive Assembly II lecture. The average value before using instructional materials (preâ€test) was 60.92 and the average value after using  instructional  materials  (postâ€test)  was  77.83.  Therefore, it can be stated that the use of instructional materials EFI fuel system has been well and effective in accordance with students’ achievements. The achievements mentioned  here  are  the  achievements  of  students who  joined  the  Assembly Automotive  II  lecture  in which  the achievements  value  was  improved  from  27.77%;  the  percentage  before  using  instructional  materials  EFI  fuel system.

Keywords: instructional materials, electronic fuel injection (EFI)

Full Text:

PDF PostScript

Refbacks

  • There are currently no refbacks.