POTRET PENDIDIKAN SEJARAH DI AKADEMI KEPOLISIAN UNTUK PEMBENTUKAN KARAKTER POLISI SIPIL

Subagyo Subagyo(1),


(1) Jurusan Sejarah, Fakultas Ilmu Sosial, Universitas Negeri Semarang

Abstract

This study aims to describe the implementation of historical education for the Police Academy cadets and the various problems that occur. The data were collected from curriculum documents, lesson plans and informants. The data collecting techniques used the document study and interviews. The analysis used the interactive analysis. The results show that the lesson-time for historical education only becomes a small part of the educational process at Police Academy. In the cadets’ force 44, the historical education is given through the course of Police History. This course provides an understanding of the role of the police from different eras. However, the allocation time given to this course is very few. The problem faced is about the education which more focuses on building the skills.

Key words: historical education, civil police, police academy

 

Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan pelaksanaan pendidikan sejarah bagi taruna Akademi Kepolisian dan berbagai permasalahan yang terjadi. Data dihimpun dari dokumen kurikulum, perencanaan pembelajaran dan informan. Teknik pengumpulan data menggunakan studi dokumen dan wawancara. Analisis menggunakan analisis interaktif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa jam pelajaran untuk pendidikan sejarah hanya menjadi bagian kecil dari proses pendidikan di Akademi Kepolisian. Pada taruna angkatan 44, pendidikan sejarah diberikan melalui mata kuliah Sejarah Kepolisian. Mata kuliah ini memberikan pemahaman tentang peran Polri dari berbagai masa. Namun demikian, alokasi waktu yang diberikan dalam mata kuliah ini sangat sedikit. Permasalahan yang dihadapi adalah tentang lebih terfokusnya pendidikan ke arah pembentukan keterampilan.

Kata kunci: pendidikan sejarah, polisi sipil, akademi kepolisian

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.