PENGEMBANGAN MODEL INTERNALISASI NILAI KARAKTER DALAM PEMBELAJARAN SEJARAH MELALUI MODEL VALUE CLARIFICATION TECHNIQUE

Nunuk Suryani(1),


(1) Prodi Pendidikan Sejarah, FKIP, Universitas Sebelas Maret, Surakarta

Abstract

This research produce a product model of internalization of the character in learning history through Value Clarification Technique as a revitalization of the role of social studies in the formation of national character. In general, this research consist of three levels : (1) doing  pre-survey which identified the current condition of  the learning value of character in ​​in learning history (2) development of a model based on the findings of  pre-survey, the model used is the Dick and Carey Model, and (3) validating the models. Development models implemented with limited trials and extensive testing. The findings of this study lead to the conclusion that the VCT model is effective to internalize the character value in learning history. VCT models effective for increasing the role of learning history in the formation of student character. It can be concluded VCT models effective for improving the quality of processes and products of learning character values ​​in social studies SMP especially in Surakarta

Keywords: Internalization, the value of character, Model VCT, learning history, learning social studies

 

Penelitian ini bertujuan menghasilkan suatu produk model internalisasi nilai karakter dalam pembelajaran IPS melalui Model Value Clarification Technique sebagai revitalisasi peran pembelajaran IPS dalam pembentukan karakter bangsa. Secara garis besar tahapan penelitian meliputi (1) prasurvai untuk mengidetifikasi kondisi pembelajaran nilai karakter pada pembelajaran  IPS Sejarah SMP yang sedang berjalan, (2) pengembangan model berdasarkan hasil prasurvai, model yang digunakan adalah model Dick and Carey, dan (3) vaidasi model. Pengembangan model dilaksanakan dengan ujicoba terbatas dan uji coba luas. Temuan penelitian ini menghasilkan kesimpulan bahwa model VCT efektif  menginternalisasi nilai karakter dalam pembelajaran Sejarah. Model VCT efektif untuk meningkatkan peran pembelajaran Sejarah dalam pembentukan karakter siswa yang pada gilirannya dapat meningkatkan pembentukan karakter bangsa. Sehingga dapat disimpulkan model VCT efektif untuk meningkatkan kualitas proses dan produk  pembelajaran nilai karakter pada mata pelajaran  IPS Sejarah SMP  khususnya di Solo Raya.

Kata Kunci : Internalisasi, nilai karakter, Model VCT, pembelajaran Sejarah, IPS.

 

 

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.