Pengaruh Pemanfaatan Sungai Banjir Kanal Barat Sebagai Sumber Belajar Geografi Kompetensi Dasar Pelestarian Lingkungan Hidup Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI IS SMA Negeri 14 Semarang Tahun 2017

Main Article Content

Juan Andi Santoso
Ananto Aji
Apik Budi Santoso

Abstract

The purpose of this research was to know and analyze the influence of the presence of learning Geography by making use of the River Channel Flood the West as the source of learning towards a learning outcomes, learning activities, and the attitude of caring environment students of Class XI IS ALSO KNOWN AS SMU 14. The population in this study i.e. students of Class XI IS SMAN 15 Semarang. The sample in this study i.e. students of Class XI IS 1 and IS 2. Engineering data collection using the test, the question form, and documentation. Data analysis techniques using independent samples t test test. The results showed that the learning of geography by leveraging Western Canal Flood River as a source of learning gives significant influence towards learning outcomes, learning activities, and the attitude of caring environment students of Class XI IS ALSO KNOWN AS SMU 14.


Tujuan penelitian ini untuk mengetahui dan menganalisis adanya pengaruh pembelajaran Geografi dengan memanfaatkan sungai Banjir Kanal Barat sebagai sumber belajar terhadap hasil belajar, aktivitas kegiatan pembelajaran, dan sikap peduli lingkungan siswa kelas XI IS SMAN 14 Semarang. Populasi dalam penelitian ini yaitu siswa kelas XI IS SMAN 15 Semarang. Sampel dalam penelitian ini yaitu siswa kelas XI IS 1 dan IS 2. Teknik pengumpulan data menggunakan tes, angket, dan dokumentasi. Teknik analisis data menggunakan uji independent sampel t tes. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pembelajaran Geografi dengan memanfaatkan sungai Banjir Kanal Barat sebagai sumber belajar memberikan pengaruh signifikan terhadap hasil belajar, aktivitas kegiatan pembelajaran, dan sikap peduli lingkungan siswa kelas XI IS SMAN 14.

Article Details

Section
Articles