Pengaruh Pemanfaatan Perpustakaan Sekolah Sebagai Sumber Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar IPS Geografi Pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 3 Gringsing Kabupaten Batang
Main Article Content
Abstract
The purpose of this research can be formulated, namely; 1) to find out the utilization of the school library as a learning resource, IPS grade VIII Junior High School N 3 Gringsing; 2) knowing how to influence the school library as a source of learning towards a learning outcomes SOCIAL SCIENCE at grade VIII Junior High School 3 Geringsing. The population in this research that is grade VIII SMP 3 Gringsing. The sample in this study i.e. the students VIII Junior High School Negeri 3 Gringsing. Engineering data collection using the test, the question form, and documentation. Data analysis techniques using simple regression test. The results showed that the utilization of the library as a learning resource giving significant influence against the results of student learning. students of the higher level of utilization of the library as a source of learning then the higher the learning outcomes of students, students who have otherwise pemanfataan perpsutakaan as the source of learning is low then the student learning outcomes is also low.
Tujuan penelitian ini dapat dirumuskan yaitu; 1) untuk mengetahui pemanfaatan perpustakaan sekolah sebagai sumber belajar IPS siswa kelas VIII SMP Negeri 3 Gringsing; 2) Mengetahui bagaimana pengaruh perpustakaan sekolah sebagai sumber belajar terhadap hasil belajar IPS pada siswa kelas VIII SMP Negeri 3 Gringsing. Populasi dalam penelitian ini yaitu siswa kelas VIII SMP Negeri 3 Gringsing. Sampel dalam penelitian ini yaitu siswa VIII SMP Negeri 3 Gringsing. Teknik pengumpulan data menggunakan tes, angket, dan dokumentasi. Teknik analisis data menggunakan uji regresi sederhana. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pemanfaatan perpustakaan sebagai sumber belajar memberikan pengaruh signifikan terhadap hasil belajar siswa. siswa semakin tinggi tingkat pemanfaatan perpustakaan sebagai sumber belajar maka semakin tinggi hasil belajar siswa, sebaliknya siswa yang memiliki pemanfataan perpsutakaan sebagai sumber belajar rendah maka hasil belajar siswa juga rendah.