Pengaruh Tingkat Pengetahuan Terhadap Sikap Siswa dalam Mengelola Sampah di SMP Negeri 5 Pemalang
Main Article Content
Abstract
The purpose of this research (1) to know the level of students knowledge, (2) to know the attitude of students in
managing garbage, (3) know the influence of knowledge level to the attitude of students in managing garbage.
Samples used proportional random sampling. Data collection techniques are: question, poll, observation,
interview, and documentation. Its data analysis uses a descriptive percentage technique and simple linear
regression.. The results showed that students ' knowledge showed an excellent criterion of 64% or as many as 54
students. Students ' cognitive knowledge spreads each level or each indicator knows as many as 74 students,
understands 36 students, applies 42 students, analyzes 32 students, synthesizes 38 students and evaluates 84
students. While the attitude of students in managing garbage garbage includes good criteria of 76% or as many
as 65 students. Based on the results of a simple linear regression test that the knowledge variable of attitude
variables there is an influence with a significance value of 0.007, the magnitude of the influence is the value of R
Square shows 85%. Advice, its necessary to improve cognitive knowledge at the level of menaganolysis, so that
students can think critically. Than need to improve the strengthening attitude responding stidents in the
management of waste to better.
Tujuan penelitian ini (1)mengetahui tingkat pengetahuan siswa, (2) mengetahui sikap siswa dalam
mengelola sapmah, (3) mengetahui pengaruh tingkat pengetahuan terhadap sikap siswa dalam
mengelola sampah. Metode penelitian ini adalah deskriptif kuantitatif. Sampel yang digunakan
proportional random sampling. Teknk pengumpulan data berupa: soal, angket, observasi,
wawancara, dan dokumentasi. Analisis data menggunakan teknik statistik deskriptif dan regresi
linear sederhana. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa pengetahuan siswa menunjukkan kriteria
sangat baik dengan modus 64% atau sebanyak 54 siswa. Sebaran pengetahuan kognitif siswa tiap
tingkatan atau tiap indikator yaitu mengetahui 74 siswa, memahami 36 siswa, menerapkan 42 siswa,
menganalisis 32 siswa, mensisntesis 38 siswa dan mengevaluasi 84 siswa. Sedangkan sikap siswa
dalam mengelola sampah termasuk kriteria baik dengan modus 76% atau sebanyak 65 siswa.
Berdasarkan hasil pengujian regresi linear sederhana bahwa variabel pengetahuan terhadap variabel
sikap terdapat pengaruh dengan nilai signifikansi 0,007, besarnya pengaruh tersebut yaitu nilai R
square menunjukkan 85%. Saran, perlu meningkatkan pengetahuan kognitif pada tingkatan
menaganlisis, agar siswa mampu berpikir kritis. Kemudian perlu meningkatkan penguatan sikap
merespon siswa dalam pengelolaan sampah agar lebih baik.