TEACHER’S QUESTIONS AND STUDENTS’ RESPONSES DEVELOPED IN EFL CLASSROOM (A CASE AT AN RSBI VOCATIONAL SCHOOL IN PEKALONGAN)

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Yakhya Eka Saputra

Abstract

Penelitian ini untuk mengetahui jenis-jenis pertanyaan guru dan jawaban-jawabansiswa dalam pembelajaran EFL. Penelitian ini juga untuk mengetahui sudut pandangguru dalam menggunakan pertanyaan tertentu juga alasan siswa memberikanjawaban verbal dengan cara mereka. Penelitian ini menggunakan metode kualitatifdan kuantitatif. Data yang didapatkan terfokus pada jenis-jenis pertanyaan gurudan jawaban siswa dalam kelas EFL. Sedangkan kuantitatif karena data tersebuttersusun untuk mendukung pengumpulan data dalam penelaahan dan diskusi.Para responden adalah dua guru yang mengajar pada tingkat yang berbeda. Adaenam puluh siswa sebagai partisipan dalam penelitian ini. Metode yang digunakanuntuk analisis data adalah mentraskripkan hasil dari rekaman video pada saatpembelajaran dan mengkategorikannya kedalam jenis- jenis pertanyaan,sertajawaban-jawaban siswa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa ada beberapa jenispertanyaan guru yang diajukan dalam proses belajar mengajar. Jenis-jenis jawabanverbal siswa yang sering diungkapkan oleh siswa adalah jawaban khusus danjawaban choral. Pada akhirnya, dengan menggunakan teknik-teknik memodifikasipertanyaan yang tepat maka siswa akan terbantu dalam mengungkapkan jawabanatas pertanyaan-pertanyaan tersebut

This research investigated the type teacher’s questions and students’ responses developed inEFL classroom. It also investigated the perspective of teacher in using such questions andthe reasons for the students in verbal response they do. It is a qualitative study supported byquantitative data. The data focused on teachers’ questions and students’ responses developedin EFL classroom. And it is quantitative research since the data was to support the interpretationand discussion. The respondents were two teachers who thought at different grade. Andthere were sixty students at first semester in two different classrooms. The method of dataanalysis of this study involved transcribing of video tape of teaching learning and categorizingthe type of questions, students’ response. The research findings showed that therewas several type of teachers’ question delivered in the process of teaching learning. The typesof students’ verbal response that more frequently use by the students are student specific responseand choral response. At the end, by using the suitable modification techniques, thestudents will be helpful to elicit their response

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
Saputra, Y. (1). TEACHER’S QUESTIONS AND STUDENTS’ RESPONSES DEVELOPED IN EFL CLASSROOM (A CASE AT AN RSBI VOCATIONAL SCHOOL IN PEKALONGAN). English Education Journal, 3(1). Retrieved from http://journal.unnes.ac.id/sju/eej/article/view/1329