Abidin, M. Z., Sunaryo, H., & Basalamah, M. R. (2022). Pengaruh Motivasi Kerja, Komitmen Organisasi Dan Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Karyawan CV. Budi Mulya. Jurnal Ilmiah Riset Manajemen, 11(08), 65–73.
Alexander, M., & Honish, A. (2013). An Analysis of the Volleyball Jump Serve.
Kanada : SportBiomechanics Lab University of Manitoba, 1–18.
Barnes, J., & Liao, Y. (2012). The effect of individual, network, and collaborative competencies on the supply chain management system. International Journal of Production Economics, 140(2), 888–899. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2012.07.010
Debi Krisna Irawan, Chairul Umam Ramadhan, Rafdlal Saeful Bakhri, & Moch.
Latif. (2020). Kinerja Wasit Bola Voli Indoor Ditinjau Dari Perbedaan Gender.
Biormatika : Jurnal Ilmiah Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 6(02), 55–
60. https://doi.org/10.35569/biormatika.v6i02.815
Dien, E. F. G., Pioh, N. R., & Monintja, D. K. (2021). Profesionalitas Aparatur Sipil Negara Dalam Penyelenggaraan Pemerintahan Untuk Menunjang Terwujudnya Good Governance (Studi: Di Kantor Kecamatan Sonder …. Governance, 1(2),
1–11.
Gobel, L. Van. (2017). PENDELEGASIAN TUGAS DALAM PELAKSANAAN TUGAS DAN FUNGSI PENCATATAN SIPIL DI DINAS KEPENDUDUKAN DAN CATATAN SIPIL (DUKCAPIL) KABUPATEN POHUWATO. Manajemen Sumber Daya Manusia, IV(2file:///C:/Users/Acer/Downloads/49- Article Text-134-1-10-20200110.pdf), 119–128.
Hardika, N., Suhairi, M., Arifin, Z., Dewi, U., Sabransyah, M., Fauzita, M., Maksum, H., Rustanto, H., & Asmutiar. (2022). PERWASITAN BOLA VOLI SE KECAMATAN TELUK PAKEDAI. GERVASI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(1), 238–249.
Hidayatullah, M. R., & Prasetyawan, Y. Y. (2019). Kajian Literasi Media Online Santri Mahasiswa (Studi Etnografi: Pondok Pesantren Mahasiswa Al-Fattah, Sumurboto Semarang). Jurnal Ilmu Perpustakaan, 8(4), 194–203.
Imandintar, D. D., & Idajati, H. (2019). Karakteristik Desa Wisata Religi Dalam
Pengembangan Desa Bejagung sebagai Sebuah Desa Wisata Religi. Jurnal
Teknik ITS, 8(2). https://doi.org/10.12962/j23373539.v8i2.48404
Khasanah, S. T. (2019). Evaluasi program praktik kerja lapangan sekolah menengah kejuruan. Wiyata Dharma: Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 7(1),
24–33. https://doi.org/10.30738/wd.v7i1.4018
Manik, S., & Syafrina, N. (2018). Pengaruh Kompetensi Terhadap Kinerja Dosen
Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Riau. Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis, 15(1),
1–6. https://doi.org/10.31849/jieb.v15i1.72
Masruhim. (2016). Pendidikan Jasmani dan Olahara Anak Usia Dini. In Laboratorium Penelitian dan Pengembangan FARMAKA TROPIS Fakultas Farmasi Universitas Mualawarman, Samarinda, Kalimantan Timur (Issue April).
Natal, Y. R., Wani, B., & Bate, N. (2020). Pelatihan Perwasitan Dasar Bola Voli Bagi Mahasiswa Pjkr Stkip Citra Bakti Dalam Kegiatan Turnamen Bola Voli Antar Pelajar Se-Kabupaten Ngada Dan Nagekeo. Jurnal Abdimas Ilmiah Citra Bakti,
1(1), 72–78. https://doi.org/10.38048/jailcb.v1i1.78
Nugroho, R. A., Yuliandra, R., Gumantan, A., & Mahfud, I. (2021). Pengaruh
Latihan Leg Press dan Squat Thrust Terhadap Peningkatan Power Tungkai Atlet
Bola Voli. Jendela Olahraga, 6(2), 40–49. https://doi.org/10.26877/jo.v6i2.7391
Pane, B. S. (2015). Peranan Olahraga Dalam Meningkatkan Kesehatan. Jurnal
Pengabdian Kepada Masyarakat, 21(79), 1–4.
Pranopik, M. R. (2017). Pengembangan Variasi Latihan Smash Bola Voli. Jurnal
Prestasi, 1(1), 31–33. https://doi.org/10.24114/jp.v1i1.6495
Purwanto, D., Yuwono, C., & Purwono, E. P. (2015). SURVEY KONDISI FISIK DAN KETERAMPILAN TEKNIK DASAR BOLA VOLI PADA KLUB BOLA VOLI PUTRI BRAVO BANJARNEGARA TAHUN 2012. Journal of Physical Education, Sport, Health and Recreations, 9(1), 23–27.
Puspitasari, N., Nurrochmah, S., & Yudasmara, D. S. (2017). Pengembangan Media Pelatihan Signal-Signal Wasit Bolavoli Menggunakan M-Learning. Gelanggang Pendidikan Jasmani Indonesia, 1(2), 238. https://doi.org/10.17977/um040v1i2p238-245
Raharjo, D. W. (2010). commit to usersHUBUNGAN UNSUR-UNSUR KESEGARAN JASMANI TERHADAP KETEPATAN SERVIS ATAS BOLA VOLI PADA PESERTA EKSTRAKURIKULER SISWA PUTRA SMP NEGERI 01 POLOKARTO SUKOHARJO TAHUN 2009/2010. Digilib.Uns.Ac.Id.
Rizal Abrian, A., & Nasuka. (2021). PENGARUH LATIHAN ONE LEG JUMP DAN LATERAL JUMP OVER BARRIER TERHADAP POWER OTOT TUNGKAI KEMAMPUAN SMASH BOLA VOLI. Unnes Journal of Sport
Sciences, 5(2), 70–75.
Rizal Pratama, I., Nasuka, & Hadi. (2015). Pengaruh Latihan Plyometrics Terhadap
Peningkatan Kecepatan, Kelincahan, Dan Vo2. Unnes Journal of Sport Sciences,
4(2), 50–54.
Rohida, L. (2018). Pengaruh Era Revolusi Industri 4.0 terhadap Kompetensi Sumber Daya Manusia. Jurnal Manajemen Bisnis Indonesia, 6(Oktober), 115–136. http://www.ou.edu/mideast/Additional pages - non-catagory/Zisser_al- Asad_and_his_Regime_2004.htm
Sahudi, U., Safitri, N., Majalengka, U., & Barat, J. (2020). Sosialisasi organisasi pertandingan dan perwasitan pada cabang olahraga bola voli. BERNAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(4), 701–707.
Satriawan, R. (2018). Profil Kesegaran Jasmani Atlet Bolavoli Kabupaten Bima.
Jurnal Pendidikan Olahraga, 8(1), 40–43.
Sayuti, A. (2018). Netralisasi Komisi Pemilihan Umum (KPU) dalam Penyelenggaraan PEMILU Menurut Undang - Undang Nomor 7 Tahun 2017. Skripsi : Univeristas Islam Negeri Sulthan Thaha Saifuddin Jambi, 1–6.
Semarayasa, I. K. (2016). Pengaruh Strategi Pembelajaran Dan Tingkat Motor Ability
Terhadap Keterampilan Servis Atas Sepak Takraw Pada Mahasiswa
Penjaskesrek Fok Undiksha. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 12(April),
34–41.
Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta. Susana, A., & Wibowo, S. (2013). Penggunaan Media Pelatihan Bola Modifikasi
Terhadap Hasil Prestasi Sepak Sila Pada Ekstrakurikuler Sepak Takraw. Jurnal
Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, 1(1), 137–143.
Tapo, Y. B. O. (2019). Pengembangan Model Latihan Sirkuit Pasing Bawah T- Desain (Spbt-Desain) Bola Voli Sebagai Bentuk Aktivitas Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Pjok Untuk Tingkat Sekolah Menengah. IMEDTECH (Instructional Media, Design and Technology), 3(2), 18. https://doi.org/10.38048/imedtech.v3i2.209
Trisetiyanto, A. N., Syamwil, R., & Widjanarko, D. (2019). The Influence of Young Entrepreneur School ( YES ) Training Model on Knowledge , Attitude and Employee Skills Competence. Journal of Vocational Career Education, 4(2),
133–141.
Usman et. al. (2008). Metodologi Penelitian Sosial Budaya. In Jakarta: Bumi Aksara. Utomo, A. Y., & Ratnawati, D. (2018). Pengembangan Video Tutorial Dalam
Pembelajaran Sistem Pengapian Di Smk. Taman Vokasi, 6(1), 68. https://doi.org/10.30738/jtvok.v6i1.2839
Vembiarto, E. G. (2016). CORRELATIONOF BODYMASS INDEXAND THE CARDIORESPIRATORYENDURANCE OF THE FOOTBALL. Journal.Student.Uny.Ac.Id, 1–10.
Via Diah Rohmana, & Reo Prasetiyo Herpandika. (2021). Pemahaman Peraturan
Foul and Violation Wasit Bola Basket Universitas Nusantara Pgri Kediri. Jurnal Kejaora (Kesehatan Jasmani Dan Olah Raga), 6(2), 259–264. https://doi.org/10.36526/kejaora.v6i2.1540
- Abstract viewed - 0 times
- PDF downloaded - 0 times
Analisis Kompetensi Wasit Bola Voli Kabupaten Wonosobo terhadap Peraturan Permainan Bola Voli Tahun 2017
Vol 4 (2023): Edisi Khusus 1
Submitted: Nov 15, 2022
Published: Nov 22, 2023
Abstract
Volleyball games have referee rules in running volleyball matches, usually there are still many referees who don't understand the rules of volleyball games, many games deviate from the rules that have been set, especially in Wonosobo Regency. This research is included in descriptive research using qualitative research methods through documentation studies, observations, interviews, and field notes. The results of the referee's assessment research in Wonosobo Regency based on the 2017 Volleyball Game Regulations namely in the very good category. Obstacles found in Volleyball Referees in Wonosobo Regency in the use of the 2017 Volleyball Game Rules. Based on the results of research that has been carried out on Volleyball Referees in Wonosobo Regency, it can be concluded that Volleyball Referees in Wonosobo Regency have referred to the Volleyball Game Rules of 2017 in every match but there are still some obstacles, one of which is reading interest. So it is recommended that the referee continues to increase interest in reading in order to minimize errors.