PENERAPAN GROUP INVESTIGATION PADA PEMBELAJARAN SAINS UNTUK MENGEMBANGKAN KARAKTER SISWA SMP KELAS VIII

  • - Risnawati Jurusan Fisika, FMIPA Gedung D7 Kampus Sekaran, Gunungpati, Semarang, 50229, Universitas Negeri Semarang
  • Dwi Yulianti Jurusan Fisika, FMIPA Gedung D7 Kampus Sekaran, Gunungpati, Semarang, 50229, Universitas Negeri Semarang
  • Pratiwi Dwijananti Jurusan Fisika, FMIPA Gedung D7 Kampus Sekaran, Gunungpati, Semarang, 50229, Universitas Negeri Semarang
Keywords: Characters, Group Investigation, Science

Abstract

This action research aims to develop character and improve students learning outcomes through the implementation of Group Investigation in science learning. This research was done in three cycles, consist of planning, action, observation and reflection. Steps of the  lesson is students make a groups,every groups consist of 5 to 6 students, discuss their plan and conduct an investigation, and then prepared a report on the results of the investigation to be presented in the classroom followed by evaluation at the end of the lesson. The data about students character development  obtained from observation sand questionnaire. Cognitive learning outcomes were collected from evaluation test  while the psycomotor learning outcomes obtained by observation sheet. The results of  cognitive, psychomotor and character of the students were analyzed using gain test. Results of this research shows that  the application of Group Investigation in  science can develop honest, discipline, curiosity, creative and communicative characters of  students Class VIIIA SMPN 2 Sumber  , Rembang. The increase from the first cycle to the second cycle is  0.20 and from II to III is 0.28. In addition to the characters, cognitive and psychomotor learning outcomes of students also increased each cycle.

References

Azwar, S. 2011. Sikap Manusia, Teori dan Pengukurannya. Jakarta : Pustaka Pelajar.

Darmawani, E. 2012. Model Investigasi Kelompok dengan Metode Sosiodrama untuk Meningkatkan Motivasi dan Disiplin Siswa SMA. Desertasi. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia

Dimyati, M. 2006. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta : Rineka Cipta.

Geok, Ivy, S. Sharan&C. Kim Eng Lie. 2007. Group Investigation Effect on Motivation, Achievement, and Perception of Students in Singapore. The Journal of Education Research,100(3):142-154. Tersedia di http:// www.scribd.com/doc. [diakses 25-7-2012]

Hobri&Susanto. 2006. Penerapan Pendekatan Cooperative Learning Model Group Investigation Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Kelas III SLTPN 8 Jember Tentang Volume Tabung. Jurnal Pendidikan Dasar, 7(2):74-83. Tersedia di http://www.scribd.com/doc/77297469. [diakses 8-6-2012]

Isjoni. 2011. Pembelajaran Kooperatif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Istikomah, H, S.Hendratto& S. Bambang. 2010. Penggunaan Model Pembelajaran Group Investigation untuk menumbuhkan sikap ilmiah siswa. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia Vol 6 : 40-43. Tersedia di http://www. journal.unnes.ac.id [diakses 29-12-2011]

Johnson, D., R.T.Johnson&E.J.Holubec. 2010. Colaborative Learning. Bandung: Nusa Media

Kemendiknas. 2010. Panduan Pendidikan Budaya dan Karakter Bangsa. Jakarta: Kemendiknas

Kusuma, J. 2010. Penerapan Model Pembelajaran kooperatif dengan Metode Group Investigation(GI) Sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Pada Mata Diklat Perhitungan Statistika Bangunan Kelas X Tkk SMK Negeri 5 Surakarta. Skripsi.Surakarta : FT UNS

Linawati, C. 2012. Penerapan Pembelajaran Group InvestigationSebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran BiologiMateri Struktur dan Fungsi Jaringan Tumbuhan Pada Siswa Kelas VIIIE SMP N 2 Matesih. Skripsi. Surakarta : FKIP UMS

Mundilarto. 2002. Kapita Selekta Pendidikan Fisika. Yogyakarta : FMIPA UNY

Pamungkas, W. 2012. Penerapan LKS Berbasis Inkuiri Materi Kalor Untuk Menumbuhkan Karakter Siswa SMP Kelas VII Tahun Pelajaran 2011/2012. Skripsi. Semarang : FMIPA Universitas Negeri Semarang

Slavin, R. 2008. Cooperative Learning Teori Riset dan Praktik. Bandung: Nusa Media

Soedibya, E. 2003. Beberapa Teori yang Melandasi Pengembangan Model-Model Pengajaran. Jakarta: Depdiknas

Sutama. 2007. Model Pembelajaran Tipe Group Investigation Untuk Mengembangkan Kreativitas Mahasiswa. Varidika, 19(1): 1-14. Tersedia di http:// jurnal.pdii.lipi.go.id. [diakses 6-1-2012]

Syamsuri, H, M. Rakhman,&H. Ardiana. 2011. Model Kooperatif Learning Tipe Group Investigation untuk Meningkatkan Hasil Belajar pada Mata Pelajaran Perbaikan dan Perawatan Sistem Refigerasi. INVOTECH,VII(2):189-198.Tersedia di www.jurnal.upi.edu/file/6 [diakses 12-1-2012]

Wahyuningsih, I. 2011. Penerapan Model Kooperatif tipe GI berbasis Eksperimen Inquiry Terbimbing untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa SMP Kelas VII pada Materi Cahaya. Skripsi. Semarang : FMIPA Universitas Negeri Semarang.

Zingaro, D. 2008. Group Investigation:Theory and Practice, Ontario Institute for Education. Online. Tersedia di www.danielzingaro.com/gi.pdf. [diakses 4-1-2012]

Section
Articles