BUSINESS ENGLISH FOR SHARI’A BANKING STUDENTS AT POLITEKNIK NEGERI SEMARANG (POLINES)

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Sri Hardiningsih
Mursid Saleh
Abbas Achmad Badib

Abstract

Penelitian ini adalah riset pendahuluan yang bertujuan untuk mengidentifikasi Bahasa Inggris Bisnis yang perlu dipelajari dan diajarkan oleh mahasiswa dan dosen Politeknik Negeri Semarang (seterusnya disebut Polines), dan yang digunakan oleh stakeholders Perbankan Syariah di dunia kerja di Kota Semarang. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Bahasa Inggris Bisnis sudah relevan dan skor rata-rata penggunaan
Bahasa Inggris Bisnis di dunia kerja adalah positif (0,74). Kebutuhan rata-rata Bahasa Inggris Bisnis adalah 1,50%. Enam topik bisnis Bahasa Inggris Bisnis yang sangat dibutuhkan oleh dunia kerja adalah Pertemuan Bisnis (1,65%), Menyambut Tamu Asing (1,63%), Bisnis  Korespondensi (1,54%), Permintaan (order) terkait dengan
Pelanggan (1,46%), Menulis Dokumen (1,44%), dan Bisnis (1,30%). (104 kata).


This research is a preliminary study aiming at identifying Business English needed to be learned by students, taught by lecturers Semarang State Polytechnic (hereinafter Polines), and used by stakeholders of Islamic Banking in the business world in the city of Semarang. The result of the present study showed that BE is relevant and the average score of the use of English in the business world is positive (+.74). The average need of Business English is 1.50%. Business English topics which are highly needed by the business world are Business Meeting (1.65%), Attending to Foreign Guests (1.63%), Correspondence (1.54%), Order related to Customers (1.46%); Writing Document (1.44%), and Business Trip (1.30%). (110 words).

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

References

Amalia, Euis. & Arif, M.N.R. 2010. Peta Potensi SDM Ekonomi Islam pada PTAI dan PTU: Analisis Kurikulum,
Model Pembelajaran dan Hubungannya dengan Kebutuhan SDM pada Industri Keuangan Syariah di Indonesia. Forum Riset Perbankan Syariah II (FRPS II). Yogyakarta: Universitas Muhammadiyah Yogyakarta.
Allwright, R. L. 1983. Classroom-centered research on language teaching and learning: a brief historical overview. TESOL Quarterly. 17, 191-204.
Cohen, Louis, Lawrence Manion, Keith Morrison. 2007. Research Methods in Education. London: Routledge Taylor and Francis Group.
Denzin, K.L. 1989. The Research Act: A Theoretical Introduction to Sociological Methods. New Jersey:
Prentice Hall Inc.
Dudley-Evans, T. and M. J. St. John. 1998. Developments
in English for Specific Purposes: A Multidisciplinary Approach, Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Hutchinson, T. & A Waters. 1987. English for SpecificCambridge: Cambridge University Press.
Nunan, D. 1988. The learner-centered curriculum. Cambridge: Cambridge University Press.
Richards, J.C. 2001. Curriculum Development in Language
Teaching. 2nd Printing. USA: Cambridge University Press.
St. John, M. 1996. Business is booming: Business English
in the 1990s. English for Specifi c Purposes, 15, 3-18.
Strevens, Peter. 1977. New Orientations in the Teaching
of English. Oxford: Oxford University Press.
Umar, Husein. 2000. Riset Pemasaran dan Perilaku Konsumen. Jurnal Manajemen & Bisnis. Sri Wijaya
vol. 5, No. 9 Juni 2007.