Abstract

Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisis dan menjelaskan keterampilan guru mengadakan variasi untuk menumbuhkan minat belajar matematika siswa kelas V SDN 1 Ngroto Kabupaten Blora. Penelitian ini adalah penelitian kualitatif dengan jenis studi kasus. Subjek penelitian ini berjumlah 19 orang terdiri atas 1 kepala sekolah, 1 guru kelas, 17 siswa. Teknik pengumpulan data berupa obseravasi, catatan lapangan, dokumetasi, angket dan wawancara. Teknik analisis data dalam penelitian ini terdiri dari pengujian keabsahan data menggunakan triangulasi sumber, teknik dan waktu serta pengujian konfirmabilitas. Hasil penelitian menunjukkan bahwa keterampilan guru mengadakan variasi meliputi cara mengajar, penggunaan alat atau media pembelajaran dan pola interaksi pada pembelajaran sudah baik. Pengadaan variasi yang dilakukan oleh guru pada proses pembelajaran matematika menarik perhatian dan antusias siswa, proses pembelajaran menjadi menyenangkan, serta siswa menjadi aktif pada pembelajaran yang diikutinya. Simpulan penelitian ini adalah dengan adanya guru mengadakan variasi pada pembelajaran matematika mampu untuk menumbuhkan minat belajar matematika dalam diri siswa


The purpose of this study was to analyze dan explain the teacher's skills in conducting variations to develop learning interest of Mathematics in fifth grade students of Ngroto 1 Elementary School Blora Regency. This research was a Qualitative research with Case Study type. The subjects of this study were 19 people consisting of 1 headmaster, 1 class teacher, and 17 students. The data collection techniques were in the form of observations, field notes, documentations, questionnaires, and interviews. Data analysis technique were carried out by validity testing using source triangulation, technique triangulation, and time triangulation and comfirmability testing. The results showed that the teacher's skills in conducting variations include teaching method, use of learning tools or media and interaction patterns in learning was good. Procurement variation performed by the teacher in the learning process of Mathematics attracted attention and students’ enthusiasm; the learning process became fun; as well as students became more active in the learning they followed. The conclusion of this research was the existence of teachers in conducting variations in mathematics learning was able to develop student’s interest in learning mathematics.