Amir, A. 2015. Kemampuan Penalaran dan Komunikasi dalam Pembelajaran Matematika. Logaritma 2(1): 18-33.
Arifin, A. T., Kartono, & Sutarto, H. 2014. Keefektifan Strategi Pembelajaran React pada Kemampuan Siswa Kelas VII Aspek Komunikasi Matematis. Jurnal Kreano. Jurusan Matematika Fakultas MIPA Universitas Negeri Semarang 5(1).
Bani, A. 2011. Meningkatkan Kemampuan Pemahaman dan Penalaran Matematik Peserta didik Sekolah Menengah Pertama melalui Pembelajaran Penemuan Terbimbing, SPS UPI, Bandung.
http://jurnal.upi.edu/file/2-Asmar_Bani.pdf
Brenner, M. E. 1998. Development of Mathematical Comunication in Problem Solving Group by Language Minority Students. Bilingual Research Jurnal 22(2).
De Porter, B & Hernacki. M. 2015. Quantum Learning. Bandung: Kaifa.
Gunawan, G. 2014. Peran Strategi React terhadap Peningkatan Kemampuan Komunikasi Matematik. Jurnal Pendidikan Matematika 1: 243-250.
http://publikasi.stkipsiliwangi.ac.id/files/2 014/01/Prosiding-15-Januari-2014.pdf
Mahmudi, A. 2009. Komunikasi dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal MIPMIPA UNHALU 8(1).
Moussa, N. 2014. The Importance of Learning Styles in Education. International Journal of Education, 1(2): 19-27.
Prayitno, S., Suwarsono, & Tatag. 2013. Komunikasi Matematis Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Matematika Berjenjang Ditinjau dari Perbedaan Gender. Seminar nasional Matematika dan Pendidikan Matematika. ISBN: 978-979-16353-9-4. http://eprints.uny.ac.id/10796/
Putri, L., Dwijanto, & Sugiman. 2017. Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis dan Rasa Percaya Diri Siswa SMK Kelas X pada Pembelajaran Geometri Model Van Hiele Ditinjau dari Gaya Kognitif. Unnes Journal of Mathematics Education 6(1).
Rahayu, E. A., Waluyo, S.B., & Sugiman. 2014. Keefektifan Model Arias Berbantuan Kartu Masalah untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif Inovatif 5(1).
Riyanto, R., Wardono, W., & Wijayanti, K. 2014. Keefektivan PMRI Berbantuan Alat Peraga terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Serupa PISA pada Kelas VII. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif Inovatif 5(1): 33-40.
Rofiqoh, Z., Rochmad, & Kurniasih, A.W,. 2016. Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas X dalam Pembelajaran Discovery Learning Berdasarkan Gaya Belajar Siswa. Unnes Journal of Mathematics Education 5(1).
Sugiyono. 2014. Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Methods). Bandung: Alfabeta.
Tiffani, H. 2015. Profil Proses Berpikir Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Perbandingan Berdasarkan Gaya Belajar dan Gaya Kognitif. Jurnal Kependidikan Dasar 1(1).
Widodo, M. S. 2014. Keefektifan Pembelajaran Matematika dengan Pendekatan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) pada Materi Lingkaran di Kelas VIII SMP. MATH Edunesa 3(3).
Yuliardi, R., & Casnan. 2017. Pembelajaran Matematika Berbantuan Software Geogebra untuk Meningkatkan Kemampuan Spasial dan Komunikasi Matematis Siswa SMK. Unnes Journal of Mathematics Education 6(1).
- Abstract viewed - 386 times
- pdf downloaded - 302 times
Affiliations
Dwi Agung Fitrianti
DPD RI Jawa Tengah, Indonesia
Scolastika Mariani
Universitas Negeri Semarang, Indonesia
Agus Yulianto
Universitas Negeri Semarang, Indonesia
How to Cite
Analysis of Reasoning Ability and Mathematical Communication Based on Learning Styles on PMRI Learning
Vol 7 No 1 (2018): April 2018
Submitted: Feb 5, 2018
Published: Mar 23, 2018
Abstract
This study aims to determine the mastery of reasoning ability and mathematical communication, the difference of reasoning ability and mathematical communication in the two sample classes, and also describes the students' reasoning and communication ability. Type of research used is mix method. Quantitative research with random sampling technique while qualitative research with purposive technique. Data collection uses observation, tests, questionnaires, and interviews. The learning mastery test shows that the reasoning ability and the mathematical communication of the experimental class learners reaches completeness. The average difference test shows that the reasoning ability and the experimental mathematics of the experimental class is better than the control class. Based on the learning style not all students who have good reasoning ability, the communication skills are good, and vice versa. This research is expected to be useful to be a source of information in answering the problems that occur in the learning process, especially in improving student learning outcomes in sub rectangular themes.