https://journal.unnes.ac.id/artikel_nju/LIK/2340
Adiwijaya, Z. A., & Trismanto (2012). Tata Kelola Sekolah RSBI Serta Dampaknya terhadap Kepuasan dan Loyalitas Masyarakat. Jurnal Dinamika Pendidikan, VII (2), 1-14.
https://media.neliti.com/media/publications/61888-ID-tata-kelola-sekolah-rsbi-serta-dampaknya.pdf
Akhmad. (2010). Manajemen Sekolah Dasar Islam Terpadu. Jurnal Ilmu Pendidikan, 22(1), 1-8.
http://journal.um.ac.id/index.php/jip/article/view/8638
Cahyana, A. (2010). Upaya Peningkatan Mutu Sekolah Melalui Otonomi Satuan Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 16(2), 109-117.
https://media.neliti.com/media/publications/121594-ID-upaya-peningkatan-mutu-sekolah-melalui-s.pdf
Choiriyah. (2015). Evaluasi Program Homeschooling Group Untuk Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 9(2), 201-216.
http://pps.unj.ac.id/journal/jpud/article/view/100
Dewi, D. R. D. (2017). Pengalaman Menjadi Homeschooling-Mom Sebuah Studi Kualitatif dengan Pendekatan Interpretative Phenomenological Analysis (IPA). Jurnal Empati, 6(1), 86-96.
https://www.neliti.com/id/publications/67183/pengalaman-menjadi-homeschooler-mom-sebuah-studi-kualitatif-dengan-pendekatan-in
Evi F., Sugeng U., & Budijanto (2016). Hubungan Persepsi Siswa tentang Proses Pembelajaran dengan Hasil Belajar Geografi di Homeschooling Sekolah Dolan Kota Malang. Jurnal Pendidikan, 1(4), 662-667.
http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/article/view/6212
Fitriani. (2016). Implementasi Pembelajaran Sejarah di Homeschooling pada Program Distance Learning (Studi Kasus di Homeschooling Kak SetoTangerang Selatan 2015). Jurnal Pendidikan Sejarah, 5(2), 68-85.
http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jps/article/view/2987
Ghufron, A. (2011). Desain Kurikulum Yang Relevan Untuk Pendidikan Karakter. Cakrawala Pendidikan, 30(1), 52-63.
http://lppmp.uny.ac.id/sites/lppmp.uny.ac.id/files/05%20Anik%20Ghufron.pdf
Hadikusumo, K. (2012). Pengaruh Manajemen Peningkatan Mutu Sekolah, Perbaikan Mutu Sekolah Berkelanjutan, Budaya Sekolah, Pendidikan Sekolah Dasar Yang Islami, Terhadap Kepuasan Pelanggan (Orang Tua Siswa Sdi Al-Azhar 14 Semarang). Jurnal Penelitian Pendidikan, 29(1), 17-23.
https://journal.unnes.ac.id/artikel_nju/JPP/5641
Hambali, M. L. (2017). Manajemen Kompetensi Guru dalam Meningkatkan Daya Saing. Journal of Management in Education, 2(1), 10-19.
http://repository.uin-malang.ac.id/2208/
Hermawan, & Ida, K. D. (2010). Pendayagunaan Program Kesetaraan, Pendidikan Nonformal: Kasus Provinsi Sulawesi Barat Tahun 2008/2009. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 16(4), 436-452.
https://www.neliti.com/id/publications/123785/pendayagunaan-program-kesetaraan-pendidikan-nonformal-kasus-provinsi-sulawesi-ba
Hsiao, H. C., Chen, M. N., & Yang, H. Sen. (2008). Leadership of Vocational High School Principals in Curriculum Reform: A Case Study in Taiwan. International Journal of Educational Development, 28(6), 669-686.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0738059307001307?via%3Dihub
Ilyas. (2016). Pendidikan Karakter Melalui Homeschooling. Journal of Nonformal Education, 2(1), 91-98.
https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/jne/article/view/5316
Khudrin, A. (2008). Implementasi Manajemen Kurikulum pada Madrasah Diniyah Al-Aziz Pondok Pesantren Nurul Buda II Kabupaten Sleman D.I. Yogyakarta. Nafisd, XV(2), 15-28.
https://media.neliti.com/media/publications/89990-ID-implementasi-manajemen-kurikulum-pada-ma.pdf
Korkmaz, H., & Duman, G. (2014). Public Understanding about Homeschooling: A Preliminary Study. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116, 3891–3897.
https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S1877042814008787
Lisa, R. N., & Ika, F. K. (2017). Studi Kasus: Kematangan Sosial pada Siswa Homeschooling. Jurnal Empati, 6(1), 257-263.
https://ejournal3.undip.ac.id/index.php/empati/article/view/15090
Maryono. (2013). Islamic Homeschooling Upaya Membangun Pendidikan Karakter Islami (Studi Kasus di Islamic Homeschooling Fatanugraha Wonosobo). Cendekia, 11(1), 41-45.
http://jurnal.stainponorogo.ac.id/index.php/cendekia/article/view/726/
Muhsin. (2008). Pengaruh Komunikasi Intern dan Kepemimpinan Kepala Sekolah terhadap Efektivitas Kerja Guru dan Karyawan SMP Negeri 1 Suruh Kabupaten Semarang. Jurnal Dinamika Pendidikan, 2(1), 122-141.
https://journal.unnes.ac.id/artikel_nju/DP/472
Pramono, H. (2012). Pengaruh Sistem Pembinaan, Sarana Prasarana dan Pendidikan Pelatihan terhadap Kompetensi Kinerja Guru Pendidikan Jasmani Sekolah Dasar di Kota Semarang. Jurnal Penelitian Pendidikan, 29(1), 7-16.
https://journal.unnes.ac.id/artikel_nju/JPP/5640
Sitthisomjin, J., Somprach, K., & Phuseeorn, S. (2018). The Effects of Innovation Management on School Performance of Secondary Schools in Thailand. Kasetsart Journal of Social Sciences, 2-7.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2452315117305246
Sugiarti, D. Y. (2010). Mengenal Homeschooling sebagai Lembaga Pendidikan Alternatif. Edukasi, 1(2), 13-22.
http://download.portalgaruda.org/article.php?article=19733&val=1238
Sugiyono. (2014). Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.
Tasnim, Yusrizal, & Khairuddin. (2016). Manajemen Pembelajaran Berbasis Karakter dalam Pembentukan Akhlak Siswa pada SMA Negeri 5 Lhokseumawe. Jurnal Mudarrisuna, 6(1), 102-118.
http://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/mudarrisuna/article/view/895
Thanomwan, P., & Buncha, P. (2014). Relationship between Organization Culture and Sufficiency School Management. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 796-801.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042814003176?via%3Dihub
Trisutaiaksana, D. S., & Yoyon B. I. (2008). Manajemen Pendidikan Berorientasi Keterampilan Hidup (Konsep dan Penerapannya pada Jalur Pendidikan Luar Sekolah). Jurnal Administrasi Pendidikan, 1(6), 1-13.
http://ejournal.upi.edu/index.php/JAPSPs/article/view/6057
Utama, D. A., & Setiyani, R. (2014). Pengaruh Transparansi, Akuntabilitas, dan Responsibilitas Pengelolaan Keuangan Sekolah terhadap Kinerja Guru. Jurnal Pendidikan Ekonomi Dinamika Pendidikan, IX(2), 100-114.
https://journal.unnes.ac.id/artikel_nju/DP/4886
Wati, E. (2014). Manajemen Pendidikan Inklusi di Sekolah Dasar Negeri 32 Kota Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Didaktika, XIV(2), 368-378.
https://media.neliti.com/media/publications/82414-ID-manajemen-pendidikan-inklusi-di-sekolah.pdf
Yusuf, A. (2014). Analisis kebutuhan pendidikan masyarakat. Jurnal Penelitian Pendidikan, 31(2), 77-84.
http://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/JPP/article/viewFile/194/202
- Abstract viewed - 676 times
- pdf downloaded - 6663 times
Affiliations
Puput Ari Sandi
Universitas Negeri Semarang, Indonesia
Joko Sutarto
Universitas Negeri Semarang, Indonesia
Amin Yusuf
Universitas Negeri Semarang, Indonesia
How to Cite
Homeschooling Model Management (A Study at Anugrah Bangsa Package A Homeschooling Semarang)
management; homeschooling; package A
Vol 7 No 2 (2018): August 2018
Submitted: Jun 11, 2018
Published: Jun 11, 2018
Abstract
This research was a qualitative research with case study approach. This study has purpose to find out the detail of the implementation of management education in homeschooling Package A Anugrah Bangsa Semarang. This study discussed in depth, covering the planning, implementation and evaluation of the educational programs of homeschooling package A Anugrah Bangsa Semarang. The research subject were the chairman of community learning centers (PKBM) Anugrah Bangsa Foundation Semarang, Principal, Coordinator of package A and tutors of package A. The data collection techniques was done by using in-depth interviews, observation, and documentation. The results showed that the planning of homeschooling package A Anugrah Bangsa Semarang was done by identifying the learners, tutors, infrastructure, financing, as well as class grouping. Homeschooling package A Anugrah Bangsa Semarang conducts learning by capturing method. The evaluation of Homeschooling package A Anugrah Bangsa Semarang has featured program of giving ecofarming based live skills.