Alfiyani, P., Sulistyorini, S., & Subali, B. (2020). The Effectiveness of Guided Inquiry-Based of Interactive Media to Increase Interests and Learning Outcomes. Journal of Primary Education, 9(4), 398–407. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jpe/article/view/41137
Andriani, I. (2016). Pendekatan Keterampilan Proses Untuk Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1), 84–93.
Ardiyanto, D. S. (2013). Pembelajaran Matematika dengan Pendekatan Kontekstual Berbantuan Hands on Problem Solving untuk Meningkatkan Rasa Ingin Tahu Dan Prestasi Belajar Siswa. In Prosiding Universitas Yogyakarta.
Arisanti, W. O. L., Sopandi, W., & Widodo, A. (2017). Analisis Penguasaan Konsep Dan Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa Sd Melalui Project Based Learning. EduHumaniora | Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 8(1), 82. https://doi.org/10.17509/eh.v8i1.5125
Bakar, A., Halim, A., & Mursal. (2015). Penerapan Pendekatan Ketrampilan Proses Untuk Meningkatkan Ketrampilan Proses Sains Dan Penguasaan Konsep Siswa Smp Pada Konsep Tekanan. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 03(01), 1–6.
Dewi, N. P. S., Putra, I. K. A., & Wiarta, I. W. (2016). Model Pembelajaran Inkuiri Berbasis Lingkungan Sekolah Dapat Meningkatkan Hasil Belajar Keterampilan Menulis Dalam Bahasa Indonesia. E-Journal PGSD Universitas Ganesha, 4(1), 1–9.
Dwi Arini, N. K. A., Murda, I. N., & Tri Agustiana, I. G. A. (2020). Korelasi Antara Rasa Ingin Tahu dan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V. Jurnal Mimbar Ilmu, 25(1), 20–31. https://doi.org/10.23887/mi.v25i1.24472
Erlina, Rede, A., & Saehana, S. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar IPA Fisika Siswa SMP. E-Jurnal Mitra Sains, 4(1), 1–7. https://doi.org/10.36709/jipfi.v4i1.14138
Fandakova, Y., & Gruber, M. J. (2021). States of curiosity and interest enhance memory differently in adolescents and in children. Developmental Science, 24(1), 1–15. https://doi.org/10.1111/desc.13005
Febriawan, Y., & Hadi, S. (2016). Pembelajaran Inkuiri Terbimbing V SDN Balonggemek1 Jombang. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian Dan Pengembangan, 1(9), 1739–1743.
Gumilar, R. P., & Wardani, S. (2019). The Implementation of Guided Inquiry Learning Models on The Concept Mastery, Scientific Attitude, and Science Process Skill. Journal of Primary Education, 8(5), 148-`154.
Hacieminoglu, E. (2019). Student and school level variables related to elementary school students’ attitudes towards science. Eurasian Journal of Educational Research, 80, 59–88. https://doi.org/10.14689/ejer.2019.80.4
Handayani, S., & Sumarno. (2016). Pengembangan Model Pembelajaran Siklus Belajar Terhadap Peningkatan Ketrampilan Berpikir Rasional Anak Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sains Universitas Muhammadiyah, 4(2), 55–76.
Juniati, N. W., & Widiana, I. W. (2017a). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa. Journal of Education Action Research, 1(2), 122. https://doi.org/10.23887/jear.v1i2.12045
Juniati, N. W., & Widiana, I. W. (2017b). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 1(1), 20. https://doi.org/10.23887/jisd.v1i1.10126
Kurniasari, K. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbasis Lingkungan Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Dan Karakter Pada Siswa Kelas V Sd. Journal of Primary Education, 4(2), 132–138.
Marnita, M. (2017). Model Pembelajaran Reflektif Learning Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Dan Penguasaan Konsep Siswa Pokok Bahasan Kalor Dan Perpindahannya …. Jurnal Pendidikan Almuslim, V(1), 23–29. http://jfkip.umuslim.ac.id/index.php/jupa/article/view/207
Meri, Y. N., & Wulan, A. R. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Brain Based Learning Menggunakan Pembelajaran Ipa Terpadu Tipe Webbed Dan Connected Pada Materi Pemanasan Global Untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Dan Kps. Edusains, 8(2), 128–135. https://doi.org/10.15408/es.v8i2.1811
Novelyya, S. (2019). Pengaruh Karakter Rasa Ingin Tahu Siswa Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran IPA Fisika di SMP Negeri 08 Muaro Jambi. BRILLIANT: Jurnal Riset Dan Konseptual, 4(2), 174–181.
Nurhayati, A. R., Jayadinata, A. K., & Sujana, A. (2017). Penerapan Inkuiri Terbimbing Dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Kelas V Pada Materi Daur Air. Jurnal Pena Ilmiah, 2(1), 1061–1070.
Oktaviyanti, R. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Model Inkuiri Terbimbing Berefleksi Pada Materi Konduktor Dan Isolator Panas. Journal of Primary Education, 2(1), 166–173.
Pamungkas, M. S. H., Mulyani, S., & Saputro, S. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Poe Dengan Metode Praktikum Untuk Meningkatkan Rasa Ingin Tahu Dan Prestasi Belajar Kimia Siswa. Paedagogia, 20(1), 46–60. https://doi.org/10.20961/paedagogia.v20i1.16596
Prastiwi, D., Haryani, S., & Lisdiana, L. (2018). The Effectiveness of Guided Inquiry with Mind Mapping to Improve Science Process Skills and Learning Motivation. Journal of Primary Education, 7(2), 195–203. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jpe/article/view/23535
Putri, N. M. S. A., Dantes, N., & Tika, N. (2015). Pengaruh Implementasi Pembelajaran Tematik Berbasis Lingkungan Terhadap Hasil Belajar IPA Ditinjau dari Sikap Ilmiah Siswa Kelas IV SD Gugus I Kecamatan Kuta. Jurnal Pendidikan Dasar Ganesha, 5(1), 1–10.
Rahmani, Halim, A., & Jalil, Z. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains dan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 03(01), 158–168. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v10i2.8250
Rupilu, N. P. E. M. (2012). Pengaruh Model Pembelajaran Guided Inquiry Terhadap Kemampuan Berpikir Formal dan Sikap Ilmiah Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Pembalajaran IPA Indonesia, 2(2), 1–14. https://doi.org/10.22202/economica.2017.v6.i1.1941
Santiasih, N. ., Marhaeni, A. A. I. ., & Tika, I. . (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Sikap Ilmiah Dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SD No. 1 Kerobokan Kecamatan Kuta Utara Kabupaten Badung Tahun Pelajaran 2013/2014. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha, 3(1), 1–11. https://www.academia.edu/4879643/ _
Silaban, B. (2014). Hubungan Antara Penguasaan Konsep Fisika Dan Kreativitas Dengan Kemampuan Memecahkan Masalah Pada Materi Pokok Listrik Statis. Jurnal Penelitian Bidang Pendidikan, 20(1), 65–75.
Silmi, M., & Kusmarni, Y. (2017). Menumbuhkan Karakter Rasa Ingin Tahu Siswa Dalam Pembelajaran Sejarah Melalui Media Puzzle. FACTUM: Jurnal Sejarah Dan Pendidikan Sejarah, 6(2), 230–242. https://doi.org/10.17509/factum.v6i2.9980
Solehudin, T., Triwoelandari, R., & Kosim, A. M. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Prezi untuk Menumbuhkan Karakter Rasa Ingin Tahu. Indonesian Journal of Learning Education and Counseling, 2(2), 163–171. https://doi.org/10.31960/ijolec.v2i2.261
Sugiarto, D. H., Suryadi, B. U., S, A. N. C., & Paerah. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Quantum Teaching Untuk Meningkatkan Rasa Ingin Tahu Dan Prestasi Belajar Siswa Pada Materi Koloid Kelas Xi Ipa Sma Negeri 3 Boyolali. Jurnal Pendidikan Kimia, 6(1), 24–30.
Suryawati, E. (2013). Implementasi Pembelajaran Kontekstual RANGKA untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains , Pemecahan Masalah, dan Penguasaan Konsep IPA. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 20(2), 180–189.
Susanto, H., Sa’dijah, C., & Gipayana, M. (2017). Pengaruh Penggunaan Metode Guided Inquiry Dan Gaya Berpikir Terhadap Hasil Belajar Kognitif Kelas V. Jurnal Pendidikan:: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 2(2), 1201–1211.
Widiyatmoko, A. (2012). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Ipa Fisika Dengan Pendekatan Physics-Edutainment Berbantuan Cd Pembelajaran Interaktif. Journal of Primary Education, 1(1). https://doi.org/10.15294/jpe.v1i1.54
Wijayama, B. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Ipa Dan Karakter Rasa Ingin Tahu Melalui Model Problem Based Learning Peserta Didik Kelas Vi. Jurnal Kreatif : Jurnal Kependidikan Dasar, 10(2), 190–198.
Wiriasa, I. G. P. J., Dantes, N., & Arnyana, I. (2017). Pengaruh Implementasi Teknik Team Quiz Terhadap Hasil Belajar IPA Ditinjau Dari Sikap Ilmiah Siswa Kelas VI SD Gugus I Kecamatan Kuta Selatan. Jurnal Pendidikan, 7(1).
Zaini, M. (2014). Model inkuiri terbimbing dalam pembelajaran konsep penghematan air di kelas v sekolah dasar. Jurnal Sekolah Dasar, 23(1), 85–95.
- Abstract viewed - 175 times
- PDF downloaded - 169 times
Affiliations
Hamidatun Noor
Universitas Negeri Semarang
Sri Wardani
Universitas Negeri Semarang
Sri Sulistyorini
Universitas Negeri Semarang
How to Cite
The Influence of Guided Inquiry Model Assisted by Animation Media on Science Subjects Towards Curiosity Attitude and Mastery of Science Concepts
Vol 11 No 1 (2022): March 2022
Submitted: Apr 26, 2022
Published: Mar 30, 2022
Abstract
This research is based on a fairly low curiosity attitude towards conventional science learning. The renewal of student-centered learning (Guided Inquiry Model) with the help of animation media is needed to increase curiosity and mastery of science concepts. This research aims to find out the influence of guided inquiry models assisted by animation media to increase curiosity and mastery of the science concept of fifth-grade students in SDN 02 Bae Kudus. The design of this study used a quasi-experimental design to measure causal relationships using a non-equivalent control group design. The results of this study found that the average control class was 81.28 compared to the experimental class with an average score of 84.73. Meanwhile, using the t-test with paired samples test obtained mastery of the concept of control class Science of 85.3 in the experimental class with an average score of 85.3. It can be concluded that the guided inquiry model based on animation media is effective to improve students' curiosity attitudes so that students learn so that mastery of science concepts in experimental classes is better compared to in control classes. Furthermore, the average curiosity attitude score in the experimental class was 84.07 greater than in the control class of 78.00. So, it can be concluded that the guided inquiry model based on animation media affects the curiosity attitude toward learning science. Based on the simple linear regression analysis that the significance value of the curiosity attitude variable of 0.000 is smaller than 0.05, so it can be concluded that there is a correlation between curiosity attitudes to mastery of student science concepts.