Abstract

Abstrak

Pengembangan permainan tenis merupakan permainan tenis yang sudah dimodifikasi sesuai dengan pembelajaran Penjasorkes peserta didik SMA kelas XI. Penelitian menghasilkan model permainan tenis untuk pembelajaran Penjasorkes peserta didik SMA dengan pengembangan pada sarana dan prasarana, peraturan, dan teknik bermain. Hasil uji efektifitas produk terhadap responden sebagai berikut:1) Bentuk modifikkasi permainan tenis yang sesuai sebagai media pembelajaran Penjasorkes peserta didik yang kesemuanya dikemas dalam sebuah buku dan DVD 2) efektifitas model pengembangan permainan tenis untuk peserta didik SMA efektif digunakan dalam pembelajaran Penjasorkes hal ini dapat dibuktikan selama proses pembelajran tenis keadaan denyut nadi peserta didik mampu mencapai 66,18% dari denyut nadi maksimal 3) Pengembangan permainan tenis dapat diterima oleh peserta didik sebesar 94,67% dan diterima guru Penjasorkes sebanyak 100%. Simpulan; model pengembangan permainan tenis dalam penelitian ini terbukti layak, berkualitas dan dapat diterima untuk mengembagkan konsep gerak permainan dan meningkatkan kesegaran jasmani peserta didik SMA.

Abstract

Development of a tennis game tennis game that has been modified in accordance with the learning physical education high school students in class XI. The study produced a model for learning the game of tennis physical educations high school students with development in infrastructure, regulation, and playing techniques. The results of testing the effectiveness of the product against the respondents as follows: 1) Shape modification appropriate tennis game as a learning medium physical education learners who all packaged in a book and DVD 2) the effectiveness of the model for the tennis game development school learners effectively used in learning this can demonstrated during the state tennis learning pulse learners are able to achieve 66.18% of the maximum pulse rate 3) Develop a game of tennis can be accepted by learners at 94.67% and received as much as 100% of teachers physical education. Conclusion; tennis game development model in this study proved to be feasible, and acceptable quality for motion development game concepts and improve high school students’ physical fitness.