https://eric.ed.gov/?id=EJ1077625
Budiyono, N. R. (2016). Pengembangan Model Layanan Informasi Studi Lanjut untuk Meningkatkan Wawasan Dunia perguruan Tinggi. Jurnal Penelitian Tindakan Bimbingan & Konseling, 2(2), 1-7. Retrieved from
https://i-rpp.com/index.php/jptbk/article/view/574
Dunwell, I., Lameras, P., Freitas, S.D., Petridis, P., Hendrix, M., Arnab, S., & Star, K. (2015). Providing Career Guidance to Adolescent Through Digital Games: A Case Study. International Journal of Game-Based Learning (IJGBL) 4(4), 58-70. Retrieved from
https://www.igi-global.com/article/providing-career-guidance-to-adolescents-through-digital-games/121794
Ekasari, D. (2016). Pengembangan Model Layanan Informasi Karir Berbasis Life Skills Education untuk Meningkatkan Perencanaan Karir Studi Lanjut pada Siswa SMA Negeri Kabupaten Brebes. Thesis. Semarang: Universitas Negeri Semarang. Retrieved from
https://lib.unnes.ac.id/26293
Fandini, S. H. (2018). Pengembangan Adobe Flash sebagai Media Layanan Informasi Peminatan Studi Lanjut SMA dan Sederajat untuk Siswa Kelas IX SMPN 5 Sidoarjo. Jurnal BK UNESA, 8(1). Retrieved from
http://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/jurnal-bk-unesa/article/view/22735
Fitriana, N. (2014). Pengembangan Permainan Ular Tangga Berbasis Adobe Flash Sebagai Media Pembelajaran Memahami Prinsip-Prinsip Penyelenggaraan Administrasi Perkantoran Kelas X SMK PGRI 1 Sentolo. Undergraduate Thesis. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta. Retrieved from
https://eprints.uny.ac.id/15271
Irfani, A., & Slamet. (2013). Pengaruh Game Berbasis Adobe Flash terhadap Kemampuan Kognitif pada Anak Usia Dini di TK Aisyiyyah 1 Gumpang. Jurnal Elektronik Pendidikan Teknik Informatika, 2(4). Retrieved from
http://journal.student.uny.ac.id/jurnal/artikel/3143/54/359
Korida, N. P. (2013). Penggunaan Media Video untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa pada layanan Informasi di SMP Negeri 2 Ngoro. Jurnal BK UNESA, 4(1), 135-143. Retrieved from
http://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/jurnal-bk-unesa/article/view/6308
Liza, L. O., & Rusandi, M. A. (2016). Pengaruh Layanan Informasi tentang Studi Lanjut terhadap Perencanaan Karir Siswa Kelas XI IPA SMA Negeri 1 Pekanbaru Tahun Ajaran 2013/2014. Jurnal Bimbingan Konseling Indonesia, 1(1), 14-17. Retrieved from
http://journal.stkipsingkawang.ac.id/index.php/JBKI/article/view/100
MADCOMS. (2012). Adobe Flash Profesional CS5. Yogyakarta: CV. Andi Offset.
Makmun, A. S. (2009). Psikologi Kependidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Setyawan, A., & Riadi, I. (2013). Aplikasi Multimedia Pembelajaran, tentang Memori menggunakan Adobe Flash. Jurnal Sarjana Teknik Informatika, 1(1), 181-190. Retrieved from
http://journal.uad.ac.id/index.php/JSTIF/article/view/2529
Setyawan, I., & Wibowo, M. E. (2017). Pengembangan Model Layanan Informasi Karir Berbantuan Web tentang Studi Lanjut ke Perguruan Tinggi. Jurnal Bimbingan Konseling, 5(1), 29-35. Retrieved from
https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jubk/article/view/18510
Sukardi, D. K. & Kusmawati, D. P. E. N. (2008). Proses Bimbingan dan Konseling di Sekolah. Jakarta: Rineka Cipta.
Tohirin. (2013). Bimbingan dan Konseling di sekolah dan Madrasah (Berbasis Integrasi). Jakarta: Rajawali Pers.
Uno, H. B. (2012). Teori Motivasi dan Pengukurannya, Analisis di Bidang Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Utami, W. Z. S. (2015). Pengembangan Modifikasi Game Adobe Flash untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi dan Pemahaman Konsep dalam Pembelajaran Matematika bagi Anak Autis. Jurnal Kependidikan, 14(3), 313-324. Retrieved from
http://lppm.ikipmataram.ac.id/wp-content/uploads/2015/03/Wiwiek-Zainar.-Pengembangan-Modifikasi-Game-Adobe-Flash.-Jurnal-Kependidikan-Edisi-September-2015-Vol.-14-No.-3.pdf
Vitanti, N.I. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Audio Visual Menggunakan Adobe Flash Cs6 dalam Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa SMP Kelas VIII Materi Pembentukan Bayangan Pada Lensa. Tesis. Universitas Negeri Yogyakarta
http://Eprints.Uny.Ac.Id/21132/1/Abstrak%20jurnal%20nivia.Pdf
Widada, H. R. (2010). Paling Dicari! Belajar Animasi 2D dan 3D. Yogyakarta: MediaKom.
- Abstract viewed - 445 times
- pdf downloaded - 4602 times
Affiliations
Juminah Juminah
Public Senior High School 1 Mejobo, Kudus, Jawa Tengah, Indonesia
Sugiyo Sugiyo
Universitas Negeri Semarang, Indonesia
Awalya Awalya
Universitas Negeri Semarang, Indonesia
How to Cite
Information on Advanced Study Assisted by Adobe Flash Media to Increase Motivation for Advanced Studies
Vol 8 No 1 (2019): January 2019
Submitted: Dec 26, 2018
Published: Dec 26, 2018
Abstract
The purpose of this study is to determine the effectiveness of information services in advanced studies assisted by Adobe Flash media in increasing motivation for further studies in high school students. The experimental research method uses the design of one group pre-test – post-test involving 8 students who have very low motivation for further study. The results of this study indicate that the motivation of further study of students before being given information on further study assisted by Adobe Flash media, the average motivation for further study was 94.25 (SD = 6.29), then an increase after being given information services with Adobe Flash assisted study of 294.25 (SD = 9.57). The paired sample t-test results showed that Adobe Flash assisted information services were effective in increasing the motivation of further study of high school students (t(7) = 51.396, p < 0.01). This study confirms that information services for further studies assisted by Adobe Flash media can be applied to increase the motivation for further studies of high school students.