PENGEMBANGAN MODUL BAHASA ARAB BERBASIS TEORI PSIKOLOGI PERKEMBANGAN REMAJA ELIZABETH B. HURLOCK KELAS X MA
##plugins.themes.academic_pro.article.main##
Abstract
The development of adolescents led to several changes, including in terms of thinking and how to learn. Adjustment
of teaching materials to students' progress will help them understand the material presented. This research design
using research and development research design (R & D). The results of this study are: 1) the number of students
who stated that the subjects of Arabic is a difficult subject is 87.3% or a number of 42 students and 95.7% or a
number of 45 students stated that the need for development of textbooks tailored to the development the psychology
of the students of grade X Madrasah Aliyah. SWOT analysis of textbooks that have been used are books durusul
lughotil arabiyah and Student Worksheet "Hikmah" generate advantages, weaknesses, opportunities and threats
of both books which are then used as a basis for development of adolescent-based development module, 2) prototype
module based on the development of adolescents written with attention to the results of SWOT analysis of textbooks
that have been used and add some things about the characteristics of adolescent development, 3) expert assessment
of the prototype of the juvenile-based module develops average grade with feasible category with details of 3.25 for
the content feasibility aspect, 3.32 for the language feasibility aspect, 3.37 for feasibility aspects of presentation, and
2.95 for eligibility aspect of the maximum total score of 4.
Perkembangan remaja menyebabkan beberapa perubahan, diantaranya dalam hal pemikiran dan
cara belajar. Penyesuaian bahan ajar dengan perkembangan siswa akan membantu mereka dalam
memahami materi yang disajikan. Desain penelitian ini menggunakan desain penelitian research and
development (R&D). Hasil penelitian ini yaitu: 1) jumlah siswa yang menyatakan bahwa mata
pelajaran bahasa Arab merupakan mata pelajaran yang sulit adalah 87,3% atau sejumlah 42 siswa
dan 95,7% atau sejumlah 45 siswa menyatakan bahwa perlu adanya pengembangan buku ajar yang
disesuaikan dengan perkembangan psikologi siswa Madrasah Aliyah kelas X. Analisis SWOT
terhadap buku ajar yang sudah digunakan yaitu buku durusul lughotil arabiyah dan Lembar Kerja
Siswa “Hikmah†menghasilkan kelebihan, kelemahan, peluang dan ancaman kedua buku tersebut
yang selanjutnya digunakan sebagai dasar pengembangan modul berbasis perkembangan remaja, 2)
prototipe modul berbasis perkembangan remaja ditulis dengan memperhatikan hasil analisis SWOT
buku ajar yang sudah digunakan serta menambahkan beberapa hal mengenai karakteristik
perkembangan remaja, 3) penilaian ahli terhadap prototipe modul berbasis perkembangan remaja
memperoleh rata-rata nilai dengan kategori layak dengan rincian 3,25 untuk aspek kelayakan isi,
3,32 untuk aspek kelayakan bahasa, 3,37 untuk aspek kelayakan penyajian, serta 2,95 untuk aspek
kelayakan kegrafikan dari skor total maksimal 4.