MOTIVASI MEMBER FOKS INDONESIA MENEKUNI SENI KHAT KUFI MURABBA’ (ANALISIS DESKRIPTIF)
##plugins.themes.academic_pro.article.main##
Abstract
This study aims to determine the motivation of FOKS Indonesia members to pursue Khat Kufi Murabba' Art. The research method used is qualitative research with descriptive analysis design. The instrument used is a questionnaire distributed to FOKS Indonesia members and analyzed using a Likert scale. From the results of the study, it can be concluded that from 26 respondents, on average, they have been practicing Kufi for 4 years with the frequency of designing Kufi at most once every 4-5 days. The most widely used devices are mobile phones and the texts designed in khat kufi murabba' are Al-Quran Verses and also people's names. The highest motivation underlying most of them is psychological motivation of 90.4%, followed by social motivation of 87.5%, spiritual motivation of 80.7% and business motivation of 75.9%.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui motivasi member FOKS Indonesia menekuni Seni Khat
Kufi Murabba’. Metode Penelitian yang digunakan adalah penelitian kualitatif dengan desain
analisis deskriptif. Instrumen yang digunakan adalah angket yang disebar pada member FOKS
Indonesia dan dianalisis menggunakan skala likert. Dari hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa
dari 26 responden, rata-rata sudah menekuni kufi selama 4 tahun dengan frekuensi mendesain kufi
paling banyak adalah 4-5 hari sekali. Perangkat yang paling banyak digunakan adalah ponsel dan
teks yang didesain dalam khat kufi murabba’ adalah Ayat Al-Quran dan juga nama orang. Motivasi
tertinggi yang mendasari kebanyakan dari mereka adalah motivasi psikologis sebesar 90,4 %, diikuti
motivasi sosial sebesar 87,5 %, motivasi spiritual sebesar 80,7 % dan motivasi bisnis sebesar 75,9 %.