ANALYSIS OF VARIATION OF SOUND CHANGES IN ARABIC LANGUAGE PHONEMES IN JUNIOR HIGH SCHOOL STUDENTS IN JAVA, INDONESIA

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Muhammad Nanang Qosim
Muhammad Anas bin AlMuhsin

Abstract

The purpose of this study was to determine the variation of Arabic sounds pronounced by 8th-grade junior high school students in Java, Indonesia. The method used in this study uses a qualitative method with descriptive analysis with the research subject of 8th-grade junior high school children in Java, Indonesia. The results of the study found variations in sound changes in 8th-grade middle school children in Java, Indonesia.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

References

Afif Amrulloh, M, Muhammad. (2016). Fonologi Bahasa Arab (Tinjauan Deskriptif Fonem Bahasa Arab). (J. A. Bayan, Penyunt.) Jurnal Al Bayan: Jurnal Jurusan Pendidikan Bahasa Arab, 8, 2.
Aly Mashar, A. H. (2020). Panduan Program Pendampingan Pengembangan Kepribadian Muslim Integral. Surakarta: FATABA PRESS, Fakultas Ilmu Tarbiyah IAIN Surakarta.
Aribowo, E. K. (2013). Fonologi dan Ortografi Bahasa Arab. Jurnal academia, 203.
Asep Sunarko, Sholeh. (2018). Strategi Peningkatan Mutu Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah Tsanawiyah Salafiyah Al Tarmasi. Lisanan Arabiya, 234.
Batmang. 2013. Kesalahan Fonologis dalam Berbicara Bahasa Arab Pada Mahasiswa Matrikulasi STAIN Kendari. Kendari: AL-IZZAH Vol. 8 No. 1 Hal. 26-27.
Chaer, Abdul. 1994. Linguistik Umum . Jakarta: PT Rineka Cipta.
Dwi Nurwicaksono, Bayu, dan Diah Amelia.2018.Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia pada Teks Ilmiah Mahasiswa. AKSIS Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Vol 2 No 2 Hal 141-142.
James, Carl. 1998. Error in Languange Learning and Use Exploring Error Analysis. London: Longman.
Jasa Ungguh Muliawan. 2014. Metodologi Penelitian Pendidikan dengan Studi Kasus. Yogyakarta: Penerbit Gava Media, Hal. 211.
Khalilullah, M. (2011). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Aktif (Kemahiran Qira’ah Dan Kitabah). Jurnal Sosial Budaya, Vol. 8 No. 01, 152.
Kridalaksana, Harimurti. 1995. Kamus Linguistik . Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
Mahsun, M.S. 2005. Metode Penelitian Bahasa : Tahapan strategi, metode dan tekniknya. Jakarata: Raya Grafindo.
.2007. Metode Penelitian Bahasa. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Nandang, Ade. (2018). Pengantar Linguistik Arab. Bandung: PT REMAJA ROSDAKARYA .
N, Kholid. (2020, September 20). Nur Kholid . Dipetik Mei 19, 2021, dari 10 Bahasa Paling Banyak Digunakan di Dunia, Termasuk Bahasa Indonesia!: https://www.idntimes.com/life/education/fransisca-stefanie/bahasa-yang-palingbanyak-digunakan-di-dunia/full
Nasution , Sahkholid. (2017). Pengantar Linguistik Bahasa Arab. (M. Moh. Kholison, Penyunt.) Sidoarjo: CV. LISAN ARABI.
Nuramaliah , Istiqamah, dkk. (2019). Analisis Kesalahan Pelafalan Bunyi Huruf Hijaiyyah Berdasarkan Makhorijul Huruf dalam Membaca Teks Dialog Bahasa Arab Siswa Kelas X SMA Muhammadiyah Limbung. 6.
Nazir, Moh. 2011. Metode Penelitian.Bogor: Penerbit Ghalia Indonesia, hlm. 52.
Pendidikan, D. (2021, Maret 6). Dosen Pendidikan. Dipetik Mei 19, 2021, dari Dosen Pendidikan: https://www.dosenpendidikan.co.id/pengertian-pembelajaran-menurut-para-ahli/
Prastowo, Andi. 2016. Metode Peneltian Kualitatif dalam Rancangan Penelitian. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, Hal.22.
Rosada, Bintang. (2018). Metode Pembelajaran Qira’ah Persepektif Teori Kognitif Sosial Albert Bandura (Studi Kasus Di Smp Muhammadiyah 2 Yogyakarta). Jurnal Tarbawi, 71.
Rahman, A. A. (2017). Keterampilan Membaca dan Teknik Pengembangannya Dalam Pembelajaran Bahasa Arab . Jurnal Diwan , 164-165.
Rathomi, A. (2019). Pembelajaran Bahasa Arab Maharah Qira'ah Melalui Pendekatan Sainstifik. Jurnal Pendidikan Islam, 562.
R, Iswanto. (2017). Pembelajaran Bahasa Arab Dengan Pemanfaatan Teknologi . Arabiyatuna : Jurnal Bahasa Arab, 143.
Rahmatia, Muhammad Darwis, dan Lukman. 2021. Analisis Kesalahan Fonologi dalam Keterampilan Membaca Teks Bahasa Arab Siswa Kelas XI Man 1 Buton. Nady Al-Adab : Jurnal Bahasa Arab Vol 18 Issue 1 Hal 125-126
Sholehah, Sopiana. 2017. Analisis Kesalahan Makhorijul Huruf Dalam Kemampuan Membaca Pada Pembelajaran Bahasa Arab Siswa Kelas Vii Mts Nurul Ishlah Gegelang Lombok Barat Tahun Pelajaran 2016/2017. Mataram, Hal. 36 (skripsi)
S, Margono. 2010. Metode Penelitian Pendidikan. Jakarta: PT Asdi Mahasatya, Hal. 35
Sudaryanto.1993. Metode dan Aneka Tehnik Analisis Bahasa: Pengantar Penelitian Wahana Kebudayaan secara Linguistik. Yogyakarta : Duta Wacana University Press.
Sugiyono. (2016). Metodologi Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: ALFABETA CV.
Syaiful Bahri Hidayat, Muhammad. 2019. Pembelajaran Fonologi Arab dengan Minimal Praise dan Tongue Twister. Yogyakarta: JURNAL TARLING Vol. II, No. 2, Hal. 202
Yusuf, A. M. (2014). Kualitatif, Kuantitatif, Penelitian Gabungan. Jakarta: Kencana, Hal. 372
V. H, Kristanto,.2018. Metodologi Penelitian Pedoman Penulisan Karya Tulis Ilmiah (KTI). Yogyakarta: CV Budi Utama.
Zahid, Indirawati, dan Mardian Shah Omar. 2012. Fonetik dan Fonologi Siri Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu. Malaysia: PTS. Akademia, Hal 15
"https://www.idntimes.com/life/education/fransisca-stefanie/bahasa-yang-palingbanyak-digunakan-di-dunia/full"
https://www.idntimes.com/life/education/fransisca-stefanie/bahasa-yang-palingbanyak-digunakan-di-dunia/full (diakses pada tanggal 19 Mei 2021)
"http://teknikcakapdantekniksimak.blogspot.com/2016/03/teknik-simak-dan-cakap-metoba.html"
http://teknikcakapdantekniksimak.blogspot.com/2016/03/teknik-simak-dan-cakap-metoba.html (diakses pada tanggal 5 November 2021 pukul 14.30)