Literature Study of Discovery Learning-Based Worksheets for Students' Concept Understanding Skills on Numbers Material

Main Article Content

Aidah Salma
Nadhifa Salma Eka Putri
Dillila Widdatina Viqtorinnada
Adi Satrio Ardiansyah

Abstract

In learning mathematics, concept understanding becomes the basis for solving the problems given. However, the lack of a concept investigation guide makes it difficult for students to understand it. So the innovation is needed to guide students in the form of worksheets to help concept understanding through the discovery of ideas. This method is better known as Discovery Learning. The purpose of this study is to analyze student worksheets based on Discovery Learning on the skills to understand on number material. The method used in this research is a literature study where data collection is done by collecting national and international journals related to the research objectives. Based on the results and discussions, it was found that discovery learning-based worksheets can be used as a learning innovation for the concept understanding skills on number material. Furthermore, it is necessary to do further research on the development of discovery learning-based worksheets for concept understanding skills.

Article Details

How to Cite
Salma, A., Putri, N., Viqtorinnada, D., & Ardiansyah, A. (2023). Literature Study of Discovery Learning-Based Worksheets for Students’ Concept Understanding Skills on Numbers Material. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 6, 87-91. Retrieved from http://journal.unnes.ac.id/sju/prisma/article/view/66498
Section
Articles

References

Asih, K. S., Isnarto, I., Sukestiyarno, S., & Wardono, W. (2019, February). Resiliensi matematis pada pembelajaran discovery learning dalam upaya meningkatkan komunikasi matematika. In PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika (Vol. 2, pp. 862-868).
Asnita, Y. 2014. Pengaruh Model Discovery Learning Menggunakan True or False Statement Terhadap Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas VIII MTsN Tanjung Balit Kabupaten Solok. Artikel Penelitian. Padang: STKIP PGRI.
Ermi, N. (2017). Penggunaan media lembar kerja siswa (LKS) dalam meningkatkan hasil belajar sosiologi siswa kelas XI SMAN 15 Pekanbaru. Jurnal Pendidikan, 8(1), 37-45.
Ginanjar, G., & Kusmawati, L. (2016). Peningkatan Kemampuan Pemahaman Konsep Perkalian Melalui Pendekatan Pembelajaran Konstruktivisme Pembelajaran Matematika Di Kelas III SDN Cibaduyut 3. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(2), 262-271.
Hasanah, A. (2004). Mengembangkan Kemampuan Pemahaman dan Penalaran Matematika Siswa Sekolah Menengah Pertama Melalui Pembelajaran Berbasis Masalah yang Menekankan pada Representasi Matematik. Tesis UPI Bandung: Tidak diterbitkan.
Ibrahim dan Suparni. 2008. Strategi Pembelajaran Matematika. Yogyakarta:Sukses OFFset, hal.35.
Kusmanto, H. (2014). Pengaruh pemahaman matematika terhadap kemampuan koneksi matematika siswa kelas VII semester genap SMP negeri 2 kasokandel kabupaten majalengka. Eduma: Mathematics Education Learning and Teaching, 3(2).
Kusmawati, M., Anggraeni, P., & Kusnandar, N. (2022). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Peningkatan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. PI-MATH-Jurnal Pendidikan Matematika Sebelas April, 1(1), 58-67.
Maharani, L., Hartono, Y., & Hiltrimartin, C. (2013). Kemampuan Pemahaman Konsep Siswa Pada Pembelajaran Matematika Menggunakan Model Generative Learning di Kelas VIII SMP Negeri 6 Palembang. Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 1-17.
Mawaddah, S., & Maryanti, R. (2016). Kemampuan pemahaman konsep matematis siswa SMP dalam pembelajaran menggunakan model penemuan terbimbing (discovery learning). Edu-Mat: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1).
Mutmainah, S., & Nurhadi, M. (2018). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Yang aplikatif-Integratif Berbasis Pendekatan Saintifik Development of Applicative-Integrative Student Worksheet Based on Scientific Approach on Reaction Rate Subject. Jurnal Kimia Dan Pendidikan Kimia UNS, 3(1), 6–12.
National Council of Teacher of Mathematics. (2000). Principles And Standards For SchoolMathematics. Reston, VA: NCTM
Pasaribu, E. Z., Ritonga, M. W., Watrianthos, R., & Hidayah, M. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Matematika Berbasis Model Discovery Learning terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas XI di SMA Negeri 1 Rantau Selatan. MAJU: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 7(2).
Ratna. (2014). Pendekatan kontekstual untuk meningkatkan kemampuan pemahaman matematis siswa SMP. Infinity Journal, 3(2), 150-163
Sumarmo, U. (2003). Pembelajaran Keterampilan Membaca pada Siswa Sekolah Menengah dan Mahasiswa Calon Guru. Makalah. Bandung: FPMIPA UPI. Makalah Disampaikan pada Seminar Nasional Pendidikan MIPA UPI, tanggal 25 agustus 2003
Suriani, T., & Devita, D. (2021). Efektivitas Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Menggunakan Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep dan Pemecahan Masalah Matematis. Jurnal Ilmiah Pendidikan Scholastic, 5(3), 59-65.
Wahidah, N., Hasanuddin, H., & Hartono, H. (2018). Pengembangan lembar kerja siswa dengan model pembelajaran kooperatif tipe kreatif-produktif untuk memfasilitasi kemampuan pemahaman konsep matematis siswa SMP Negeri 21 Pekanbaru. JURING (Journal for Research in Mathematics Learning), 1(1), 79-90.
Indriani, S., Nuryadi, N., & Marhaeni, N. H. (2021, December). Student’s Worksheet Design Assisted with Liveworksheets to Improve Student’s Concept Understanding Skills on Quadrilaterals and Triangles. In Multidiscipline International Conference (Vol. 1, No. 1, pp. 462-469).
Sinambela, J. H., Napitupulu, E. E., Mulyono, L. S., & Sinambela, L. (2018). The Effect of Discovery Learning Model on Students Mathematical Understanding Concepts Ability of Junior High School. American Journal of Educational Research, 6(12), 1673-1677.
Kartika, Y., Hutapea, N. M., & Kartini, K. (2020). Mathematical learning development using discovery learning model to improve mathematical understanding skills of students. Journal of Educational Sciences, 4(1), 124-132.