https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/seloka/article/view/17285
Borg, R. W. dan Gall, M. D. (2003). Educational research: an instruction. (Fifth edition). Longman.
Efendi, J. L. (2016). Cara dahsyat menulis cerpen. Yogyakarta: Writing Revo.
Fahmy, Z., Subyantoro, & Nuryatin, A. (2015). Pengembangan buku pengayaan memproduksi teks fabel bermuatan nilai budaya untuk siswa smp. Seloka: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 4(2), 86-93. Retrieved from
https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/seloka/article/view/9865
Fatmawati, A., Subyantoro, & Mulyani, M. (2018). Persepsi pendidik dan peserta didik terhadap pengembangan model pembelajaran multiliterasi dalam pembelajaran teks prosedur bermuatan budaya di smp. Lingua Jurnal Bahasa dan Sastra, 14(1), 86-95. Retrieved from
https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/lingua/article/view/12910
Ideris, H. (2016). Pintar menulis cerpen dalam sepekan. Yogyakarta: Dreamedia.
Isnatun, S., & Farida, U. (2013). Mahir berbahasa indonesia. Bogor: Yudhistira.
Khamdi, J. S. (2013). Terampil membaca: pendalaman materi pembelajaran bahasa indonesia. Yogyakarta: Andi.
Koentjaraningrat. (2002). Kebudayaan, mentalitas dan pembangunan. Jakarta: Gramedia.
Kusnida, F., Mulyani, M., & Su’udi, A. (2015). Keefektifan penggunaan media audio visual dan media komik strip dalam pembelajaran menulis cerpen yang bermuatan nilai-nilai karakter berdasarkan gaya belajar. Seloka: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 4(2), 102-110. Retrieved from
https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/seloka/article/view/9868
Kusumaningsih, D. (2013). Indonesian text role as draft science in curriculum 2013: assessment introduction text structure strategies in an indonesian book. Asian journal of social sciences & humanities, 2(4), 288-291. Retrieved from
http://www.ajssh.leena-luna.co.jp/AJSSHPDFs/Vol.2(4)/AJSSH2013(2.4-28).pdf
Mulyani, M. (2012). Sintagmatik pembelajaran menulis catatan harian berbasis kearifan budaya lokal: suatu alternatif model pembelajaran keterampilan menulis yang berorientasi pada pendidikan karakter. Metalingua, 10(1), 27-40.
Mungmachon, M. R. (2012). Knowledge and local wisdom: community treasure. International International Journal of Humanities and Social Science, 2(13), 174-181. Retrieved from
http://www.ijhssnet.com/journals/Vol_2_No_13_July_2012/18.pdf
Muslich, M. (2010). Text book writing: dasar-dasar pemahaman, penulisan, dan pemakaian buku teks. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.
Nggermanto, A. (2008). Quantum quotient (kecerdasan quantum): cara praktis melejitkan iq, eq, dan sq secara harmonis. Bandung: Nuansa.
Nisa, H. U., & Supriyanto, T. (2017). Pengembangan bahan ajar membaca sastra legenda bermuatan kearifan lokal berbahasa jawa. Seloka: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 5(2), 192-200. Retrieved from
https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/seloka/article/view/13083
Nuryatin, A. (2010). Mengabadikan pengalaman dalam cerita pendek. Rembang: Yayasan Adhigama.
Panjaitan, A. P., Darmawan, A., Maharani, Purba, I. R., Rachmad, Y., & Simanjuntak, R. (2014). Korelasi kebudayaan dan pendidikan: membangun pendidikan berbasis budaya lokal. Jakarta: Yayasan Pustaka Obor Indonesia.
Permadi, D. H. (2014). Pendalaman buku teks bahasa indonesia: seri pengayaan kurikulum 2013. Semarang: Yudhistira.
Pranoto, I. (2013). Kasmaran berilmu pengetahuan in A. Ferry T. Indratno (eds.). Menyambut Kurikulum 2013. Jakarta: Gramedia.
Puskurbuk/the center of curriculum, and books. (2012). Bahan pelatihan penguatan metodologi pembelajaran berdasarkan nilai-nilai budaya untuk membentuk daya saing dan karakter bangsa: pengembangan pendidikan kewirausahaan. Jakarta: Kementerian Pendidikan Nasional Badan Penelitian dan Pengembangan Pusat Kurikulum.
Regulation of the Minister of National Education. Number 2 of 2008. Wajib belajar dan pendanaan pendidikan. Semarang: CV Duta Nusindo.
Regulation of the Minister of Education, and Culture number 81A of 2013. Implementasi kurikulum.
Septarianto, T. W., & Subyantoro. (2017). Pengembangan buku pengayaan menulis teks laporan hasil observasi yang bermuatan kearifan lokal untuk peserta didik kelas x sma. Seloka: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 5(2), 216-224. Retrieved from
https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/seloka/article/view/13087
Sitepu, B. P. (2012). Penulisan buku teks pelajaran. Bandung: Rosdakarya.
Subyantoro. (2017). Pengembangan buku pengayaan bahasa dan sastra indonesia bermuatan nilai budaya untuk siswa pendidikan dasar berdasarkan kurikulum 2013. Proceeding. International Conference on Language, Literature, and Teaching.
Subyantoro. (2012). Karya sastra sebagai sarana memperteguh budaya dan karakter berbangsa. Proceedings. Pembelajaran Bahasa dan sastra Indonesia sebagai Wahana Memperteguh Nilai Karakter dan Budaya Bangsa. Semarang.
Syarifa, L. L., Subyantoro, S., & Nuryatin, A. (2015). Pengembangan buku pengayaan teknik memproduksi teks cerita ulang yang bermuatan kearifan lokal bagi peserta didik kelas xi sma. Seloka: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 4(2), 102-110. Retrieved from
https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/seloka/article/view/9867
Zulaeha, I. (2013). Pengembangan model pembelajaran keterampilan berbahasa indonesia berkonteks multikultural. Litera Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 12(1), 97-105. Retrieved from
https://journal.uny.ac.id/index.php/litera/article/view/1331
- Abstract viewed - 487 times
- pdf downloaded - 2227 times
Affiliations
Arlis Muryani
Universitas Wahid Hasyim, Semarang, Indonesia
Mimi Mulyani
Universitas Tidar Magelang, Jawa Tengah, Indonesia
How to Cite
The Development of Enrichment Books of Writing Short Story Text which Contains Local Wisdom as an Alternative Learning Material in Short Story Text Writing Learning
Vol 8 No 1 (2019): April 2019
Submitted: Feb 15, 2018
Published: Jul 16, 2019
Abstract
The development of enrichment book is needed to support the learning process. The enrichment book is a textbook companion book. The use of this book is important. The availability of enrichment books is still small. This enrichment book meets the characteristics of the curriculum 2013, based on the text genre. The purpose of this research is to develop an enrichment book of writing short story text which contains local wisdom. The content of local wisdom is integrated to inspire students’ awareness to love and appreciate local wisdom as well as to follow the values of local wisdom. This research used Research and Development (R&D) research design from Borg, and Gall. The result of this research is the enrichment book of writing short story text which contains local wisdom as alternative learning material in short story text writing material. The existence of local wisdom can be used as a means of learning in instilling positive values. Also, the book is capable of creating innovative learning