Ayun, P. Q. (2015). Fenomena Remaja Menggunakan Media Sosial dalam Membentuk Identitas. Channel: Jurnal Komunikasi Universitas Ahmad Dahlan, 3(2), 1–16.
Barliana, L. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Audio Cerita Pendek Yang Bermuatan Nilai-Nilai Pendidikan Karakter. Seloka: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 4(1), 1–7.
Chusna, P. A. (2017). Pengaruh Media Gadget pada Perkembangan Karakter Anak. Dinamika Penelitian: Media Komunikasi Sosial Keagamaan, 17(2).
Creswell, J. W. (2014). Research Design: Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan Mixed Methods (A. Fawaid, Ed.). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Damar, A. M. (2017). Berapa Lama Orang Indonesia Akses Internet dalam Sehari? Retrieved from liputan6.com website: https://www.liputan6.com/tekno/read/2823867/berapa-lama-orang-indonesia-akses-internet-dalam-sehari
Dewi, M. P., Neviyarni, & Irdamurni. (2020). Perkembangan Bahasa, Emosi, dan Sosial Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, VII(1), 1–11.
Efendi, A., Astuti, P. I., & Rahayu, N. T. (2017). Analisis Pengaruh Penggunaan Media Baru terhadap Pola Interaksi Sosial Anak di Kabupaten Sukoharjo. Jurnal Penelitian Humaniora, 18(2), 12–24.
Elendea, A., Esti, D., Nugroho, N. C., & Probo, A. (2011). Pengaruh Bahasa Opera Van Java terhadap Penggunaan Bahasa Indonesia di Masyarakat. Retrieved from berkarya.um.ac.id website: https://berkarya.um.ac.id/pengaruh-bahasa-opera-van-java-terhadap-penggunaan-bahasa-indonesia-di-masyarakat/
Fitri, S. (2017). Dampak Positif dan Negatif Sosial Media terhadap Perubahan Sosial Anak. Naturalistic: Jurnal Kajian Dan Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(2), 118–123.
Haq, M. K. J. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Smartphone sebagai Sumber Belajar terhadap Motivasi Belajar dan Prestasi Akademik Mata Kuliah Studi Fiqh Mahasiswa Jurusan Pendidikan Agama Islam UIN Maliki Malang. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.
Hastuti. (2012). Psikologi Perkembangan Anak. Yogyakarta: Tugu Publisher.
Isnaini, F., Mardikantoro, H. B., & Santoso, B. W. J. (2020). The Form of Code Choice in Ganjar Pranowo Social Media Twitter. Seloka: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 9(1), 28–35.
Kusnida, F., Mulyani, M., & Su’udi, A. (2015). Keefektifan Penggunaan Media Audio Visual Dan Media Komik Strip Dalam Pembelajaran Menulis Cerpen Yang Bermuatan Nilai-Nilai. Seloka: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 4(2), 111–117.
Kusuma, Y., & D. Ardhy, A. (2011). Internet untuk Anak Tercinta. Jakarta: PT Gramedia Widiasarana Indonesia.
Masluchah, U. N. L., Supriyanto, T., & Yuniawan, T. (2020). Anecdotes in Youtube Videos in Javanese " Cenut Nut " (Sociolinguistic Study). Seloka: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 9(5), 1–8.
Putri, W. S. R., Nurwati, R. N., & Budiarti, M. (2016). Pengaruh Media Sosial terhadap Perilaku Remaja. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 47–51. Retrieved from http://jurnal.unpad.ac.id/prosiding/article/view/13625/6455
Setyawati, N. (2016). Pemakaian Bahasa Gaul dalam Komunikasi di Jejaring Sosial. Journal Universitas PGRI Semarang, 2(2).
Sugiono, V. J., Prayanto, & Yudani, H. D. (2015). Perancangan Board Game mengenai Bahaya Radiasi Gadget terhadap Anak. Jurnal Desain Komunikasi Visual Adiwarna, 1(6), 1–15.
Suharsimi, A. (2016). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Tarigan, H. G. (2011). Pengajaran Pemerolehan Bahasa. Bandung: Angkasa.
Yusuf, S. (2011). Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
- Abstract viewed - 1034 times
- PDF downloaded - 925 times
Affiliations
Hidayat Nur Septiadi
Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan (STKIP) Darussalam, Cilacap, Indonesia
Khairul Utomo
Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan (STKIP) Darussalam, Cilacap, Indonesia
Fakhri Fakhrur Rozy
Pascasarjana Pendidikan Bahasa Indonesia, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Sebelas Maret Surakarta, Indonesia
Arfian Arrosid Nurd
Pascasarjana Pendidikan Bahasa Indonesia, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Sebelas Maret Surakarta, Indonesia
Alfa Rosyid Abdullah
Pascasarjana Pendidikan Bahasa Indonesia, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Sebelas Maret Surakarta, Indonesia
How to Cite
Impact of Social Media on Basic School Children’s Language Achievement
- Hidayat Nur Septiadi ,
- Khairul Utomo ,
- Fakhri Fakhrur Rozy ,
- Arfian Arrosid Nurd ,
- Alfa Rosyid Abdullah
Vol 9 No 2 (2020): August 2020
Submitted: Jan 7, 2019
Published: Aug 21, 2020
Abstract
The development of technology is increasingly rapid, teenagers are very active in using it from various sides of good and even technological workers. Part of the technology that is quite a lot of users is social media, a variety of the most widely used media such as YouTube, Instagram, Facebook, and chat applications. Plus the number of users of each social media is increasing every day. Like technology, language will also develop rapidly, language transformation will continue to move, but there are some things that need to be considered that language must also get guidance to stay good and not shift the originality of the language itself. The survey results of researchers, on some social media such as youtube and instagram, the average video maker on social media is people who follow western culture, city people, slang and even use contemporary alay language. Next too, most elementary school children use their gadgets to play games, youtube, and play Instagram. So it is deemed necessary to examine how the impact of the media on the acquisition of new language of elementary school children is studied in psycholinguistic studies.