https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jpe/article/view/789
Ghufron, M. A., Nurdianingsih, F., Fitrianingsih, A., Rahmawati, O. I, Matin, M. F, & Isnaini, I. T. R. (2019). Hubungan antara tingkat kreativitas verbal siswa dengan kemampuan menulis. J-ABDIPAMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 3(1). Retrieved from
http://ejurnal.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/J-ABDIPAMAS/article/view/489
Joyce, B. R, Weil, M., & Calhoun, E. (2011). Models of teaching. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Kusnida, F., Mulyani, M., & Su’udi, A. (2015). Keefektifan penggunaan media audio visual dan media komik strip dalam pembelajaran menulis cerpen yang bermuatan nilai-nilai karakter berdasarkan gaya belajar. Seloka: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 4(2). Retrieved from
https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/seloka/article/view/9868
Mubaroq, A. K., & Subyantoro. (2017). Keefektifan Pembelajaran Menulis Cerpen dengan Model Sinektik dan Model Kreatif-Produktif pada Peserta Didik SMA Berdasarkan Tipe Pemerolehan Informasi. Seloka: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 6(1), 53-58. Retrieved from
https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/seloka/article/view/14985
Muktadir, A. (2014). Model pembelajaran kreatif dan produktif untuk meningkatkan kualitas pembelajaran bahasa indonesia (pembelajaran apresiasi sastra) di pgsd fkip unib. PGSD Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(13), 143-152.
Munandar, U. (1999). Pengembangan kreativitas anak berbakat. Jakarta: Rineka Cipta.
Patimah, Sudaryono, & Rachmawati. (2012). Pengaruh penerapan model kreatif produktif dan kreativitas belajar terhadap keterampilan/kemampuan menulis puisi siswa. Tekno-Pedagogi, 2(2), 13-27. Retrieved from
https://online-journal.unja.ac.id/pedagogi/article/view/2338
Nuryatin, A. (2010). Mengabadikan pengalaman dalam cerpen. Rembang: Yayasan Adhigama.
Oya, R. N, & Budiningsih, C. A. (2014). Peningkatkan motivasi dan hasil belajar bahasa indonesia menggunakan model pembelajaran kreatif dan produktif. Jurnal Prima Edukasia, 2(1). Retrieved from
https://journal.uny.ac.id/index.php/jpe/article/view/2649
Pujianto, A., Nuryatin, A., & Subyantoro. (2015). Keefektifan pembelajaran keterampilan menulis cerpen dengan model investigasi kelompok dan model stad berdasarkan tipe kepribadian peserta didik kelas vii. Seloka: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 4(2). Retrieved from
https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/seloka/article/view/9871
Pujiastuti, P. (2015). Pembelajaran kreatif-produktif untuk mengembangkan kemampuan berpikir kritis dan kreatif bagi mahapeserta didik. Dinamika Pendidikan, 16(1). Retrieved from
http://staffnew.uny.ac.id/upload/131477166/penelitian/pembelajaran+kreatif-produktif+(+artikel+pratiwi).pdf
Rahman, M. H. & Zulaeha, I. (2015). Keefektifan pembelajaran menyusun teks cerita pendek dengan model quantum dan project based learning (pbl) pada siswa smp. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 4(2). Retrieved from
https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jpbsi/article/view/7390
Sa’adah, N., & Doyin, M. (2019). Learning short story writing by quantum model for eleventh graders based on learning styles. Seloka: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 8(3), 1-7. Retrieved from
https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/seloka/article/view/31474
Sinolungan, A. E. (2001). Psikologi perkembangan peserta didik. Manado: Universitas Negeri Manado.
Sunaryo, H. (2015). Pembelajaran sastra kreatif produktif dalam konteks multikultur bagi peningkatan keterampilan membaca puisi di smp kota malang. Penelitian Pendidikan. Retrieved from
http://jurnal.upi.edu/penelitian-pendidikan/view/804/pembelajaran-sastra-kreatif-produktif-dalam-konteks-multikultur-bagi-peningkatan-keterampilan-membaca-puisi-di-smp-kota-malang.html
Supriatnoko, & Mustofa, A. (2016). Penerapan model pembelajaran kreatif produktif pada mata kuliah bahasa inggris di politeknik negeri jakarta. Epigram, 13(2). Retrieved from
http://jurnal.pnj.ac.id/index.php/epigram/article/view/815
Susilo, B., Zulaeha, I., & Subyantoro, S. (2017). Pembelajaran meringkas isi bukudengan modelcirc dan latihan penelitianberdasar kreativitas verbal peserta didik sekolah dasar. Journal of Primary Education, 5(1), 27-35. Retrieved from
https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jpe/article/view/12889
Widyastuti, R. (2012). Pembelajaran menulis cerpen dengan model dari cerpen ke cerpen dan model bersafari pada siswa sma. Seloka: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(1). Retrieved from
https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/seloka/article/view/118
Wena, M. (2014). Strategi pembelajaran inovatif kontemporer. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Wong, B. Y. L., Kuperis, S., Jamieson, D., Keller, L., & Cull-Hewitt, R. (2002). Effects of guided journal writing on students' story understanding. The Journal of Educational Research, 95(3), 179-191. Retrieved from
https://www.jstor.org/stable/27542376
- Abstract viewed - 387 times
- pdf downloaded - 5579 times
Affiliations
Muhammad Mishbakhul Huda
Senior High School Taruna Nusantara, Magelang, Indonesia
Mukh Doyin
Universitas Negeri Semarang, Indonesia
How to Cite
Short Story Text Writing Learning by Creative-Productive Model based on Verbal Creativity of Eleventh Graders of VHS
Vol 8 No 2 (2019): August 2019
Submitted: Aug 14, 2019
Published: Aug 14, 2019
Abstract
Short story writing skill is needed by students to produce a short story based on their creative imagination. Suitable learning is done by using a creative, productive model based on students’ verbal creativities. This research aims to find out the effectiveness of short story writing skill by using a creative-productive model based on eleventh graders of VHS verbal creativities. This quasi-experimental research used the instrument of collecting data such as a test of short story writing, verbal creativity test, behavioral observation, photographs, and interview. Normality tests used Kolmogorov-Smirnov. Homogeneity test used Levense test. Hypothesis test used paired sample t-test. Final data analysis used a t-test to find out the comparison of the learning effectiveness based on verbal creativities. The findings showed an average score of high verbal creativity students was 87.40, moderate 81.05, and the lowest average of 76.6. It proved the learning was effective to be implemented for high verbal creativity students. This research contributes to enrich research development dealing with the educational field and to enrich knowledge in learning writing short story at schools.