Ahsin, M. N., & Ristiyani, R. (2019). Penerapan Model Sinektik Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Cerpen Bagi Mahasiswa. KREDO: Jurnal Ilmiah Bahasa dan Sastra, 3(1). https://jurnal.umk.ac.id/index.php/kredo/article/view/4060/0
Ambarwati, W. (2017). Pengembangan Model Sinektik Berbantuan Media Video dalam Pembelajaran Menulis Puisi Pada Peserta Didik Di Kelas V SD. Tarling: Journal of Language Education, 1(1), 91-103. http://ejournal.iainpurwokerto.ac.id/index.php/tarling/article/view/1125
Amitaningsih, A. (2011). Peningkatan Keterampilan Menulis Cerpen Berbasis Kuik (Kisah, Unsur Intrinsik, dan Khayalan) Melalui Model Sinektik Di Kelas X SMA Negeri 1 Pemalang. Lingua Didaktika: Jurnal Bahasa dan Pembelajaran Bahasa, 4(2), 75-85. http://ejournal.unp.ac.id/index.php/linguadidaktika/article/view/1258
Aztry, A. (2012). Keefektifan Model Sinektik dan Penemuan Konsep Pada Pembelajaran Menulis Puisi Berdasarkan Tingkat Kemandirian Siswa Kelas VII SMP. Seloka: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(2). https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/seloka/article/view/689
Dia, E. E. (2015). Model Sinektik dalam Pembelajaran Kemampuan Menggunakan Bahasa Indonesia Untuk Memaparkan Pendapat. Sastranesia: Jurnal Program Studi Pendidikan Bahasa Indonesia. https://ejournal.stkipjb.ac.id/index.php/sastra/article/view/826
Fachruddin, F. (2017). Pengembangan Daya Kreatif (Creative Power) Melalui Dunia Sekolah: Identifikasi Isu. Sukma: Jurnal Pendidikan, 1(1), 131-175.
Fasy, N. F. N., & Zulaeha, I. (2019). The Effectiveness of Learning to Write Conservation Poetry Texts with a Synectic Model Based on the Students’ Independence Level. Seloka: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 8(3), 57-62. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/seloka/article/view/35381
Fatemipour, H., & Kordnaeej, M. (2014). The effect of synectics and journal creative writing techniques on EFL students’ creativity. International Journal of Language Learning and Applied Linguistics World, 7(3), 412-424
Fisher, Robert; Williams, Mary. (2004). Unlocking Creativity: Teaching Across the Curriculum. London: David ulton Publisher.
Hilal , Indra Nur. (2013). Keefektifan Pembelajaran Menulis Cerpen Dengan Menggunakan Model Problem Based Instruction (Pbi) dan Model Sinektik Pada Siswa SMA. Journal. Fakultas Bahasa Dan Seni Universitas Negeri Semarang
Huda, M. (2014). Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Kafitri, A., & Doyin, M. (2018). Keefektifan Model Sinektik dan Model Quantum dalam Pembelajaran Mengonstruksi Sebuah Cerita Pendek melalui Media Pulup Game Untuk Siswa SMA Kelas XI. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 7(1), 1-6. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jpbsi/article/view/23240
Karwati, U. (2012). Aplikasi Model Pembelajaran Sinektik (Synectic Model). Jurnal Seni & Budaya Panggung Vol, 22(2), 147-159.
Krisbiono, A. D., Supriyanto, T., & Rustono, R. (2015). Keefektifan Penggunaan Model Sinektik dan Model Simulasi dalam Pembelajaran Menulis Teks Drama Berdasarkan Gaya Belajar Pada Peserta Didik Kelas XI SMA. Seloka: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 4(2).
Mubaroq, A. K., & Subyantoro, S. (2017). Keefektifan Pembelajaran Menulis Cerpen dengan Model Sinektik dan Model Kreatif-Produktif pada Peserta Didik SMA Berdasarkan Tipe Pemerolehan Informasi. Seloka: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 6(1), 53-58
Muliawan, Pondra. (2020). Keefektifan Pembelajaran Menulis Teks Cerita Pendek dengan Model Project Based Learning dan Momdel Sinektik Berdasarkan Daya Kreatif Peserta Didik Kelas XI. Tesis. Universitas Negeri Semarang.
Munarto, M., & Mulyani, M. (2016). Pengembangan Model Sinektik Terpimpin Berwawasan Lingkungan Menulis Puisi dalam Pembentukan Moral Siswa. Seloka: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 5(1). https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/seloka/article/view/12738
Nugraha, E. (2017). Model Sinektik Berorientasi Berpikir Kreatif dalam Pembelajaran Menulis Naskah Drama (Kuasi Eksperimen Terhadap Siswa Kelas VIII SMP PGII 2 Bandung). LITERASI: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa, Sastra Indonesia dan Daerah, 7(2), 121-131. http://journal.unpas.ac.id/index.php/literasi/article/view/511
Nuryatin, Agus dan Irawati, Retno Purnama. (2016). Pembelajaran Menulis Cerpen. Semarang: Cipta Prima Nusantara.
Setyaningsih, N. H. (2010). Peningkatan Keterampilan Menulis Cerpen Mahasiswa Jurusan Bahasa dan Sastra Indonesia dengan Model Sinektiks yang Dikembangkan. Lingua, 6(2). https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/lingua/article/view/876
Sulistiarmi, W., Wiyanto, W., & Nugroho, S. E. (2016). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Kelas XI-IPA pada Mata Pelajaran Fisika SMA Negeri Se-Kota Pati. UPEJ Unnes Physics Education Journal, 5(2), 95-101. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/upej/article/view/13628
Trianto. (2011). Model Pembelajaran Terpadu Konsep, Strategi dan Implementasinya dalam Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP), Jakarta : Bumi Aksara
Zulaeha, I. (2013). Innovation models of indonesian learning in multicultural society. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 103, 506-514
Zulaeha, I. (2016). Teori, model, dan implementasi pembelajaran menulis kreatif. Semarang: Unnes.
- Abstract viewed - 676 times
- PDF downloaded - 354 times
Affiliations
Pondra Muliawan
STKIP-PGRI Bandar Lampung
Agus Nuryatin
Universitas Negeri Semarang
Ida Zulaeha
Affiliation not stated
How to Cite
Learning Writing Short Story through Synectic Model Based on Students’ Creativity
Vol 9 No 1 (2020): April 2020
Submitted: Jan 23, 2020
Published: Apr 21, 2020
Abstract
Learning writing short story involves students’ habitual behavior in composing creative writing, which is story about a character’s life that contains conflicts and resolution. In this case, teachers choose learning model which is suitable to the students’ creativity. This study attempts to analyze the effectiveness of Synectic model based on students’ creativity in 11th grade students of senior high school. This study used one group pre-test-post-test design. The samples were taken by using purposive sampling. The data were analyzed by using validity and reliability test. Meanwhile, in order to test the sample, normality and homogeneity tests were used. The final data analysis used paired t-test to know the comparison of the effectiveness of learning writing short story based on students’ creativity. The results showed that learning writing short stories through Synectic model effectively affected students with high, medium, or low creativity. The average score of students with high, medium, and low creativity was 87.86, 81.56, and 78.38 respectively. The significance of this research is to be able to provide new insight in educational research and increase knowledge in learning composing short stories in educational institutions