Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta : Rineka Cipta
Alifa, Nur, Nas Haryati Setyaningsih. (2020). Pengaruh Keterampilan Menyimak dan Membaca Cerpen Terhadap Keterampilan Menulis Teks Cerpen. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. Volume 2 Number 9 Page 98-103. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jpbsi
Azizah, Aida (2011). Pembelajaran Menulis Puisi dengan Model Pembelajaran Bersafari dan Peniruan Model bagi Anak Sanguinis dan Melankolis Siswa SMA. Tesis PPs. Unnes.
Dalman. (2015). Keterampilan Menulis. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Ekarastri, Lucia Noersyamsyah (2012). Pengembangan Model Pembelajaran Live in dengan Pendekatan Kontekstual untuk Peningkatan Kemampuan Menulis Cerpen Bermuatan Nilai Moral di SMA. Tesis PPs. Unnes.
Fahrudin. (2009). Membangun Budi Pekerti Siswa. Grobogan: Kanthil
Indriani Safitri, Eka, Ahmad Syaifudin. (2018). Pengembangan Buku Pengayaan Menulis Teks Eksposisi Berbasis Gerakan Antinarkoba. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. Volume 7 Number 2 Page 29-34. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jpbsi.
Idris Afandi, Muhammad, Ida Zulaeha (2017). Keefektifan Buku Pengayaan Menulis Teks Hasil Observasi Bermuatan Multikultural Berbasis Proyek Baca Tulis untuk Peserta Didik SMP. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. Seloka. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. Volume 6 Number 2 Page 187-199. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/seloka.
Kementerian Pendidikan Nasional Badan Penelitian dan Pengembangan Pusat Kurikulum (2010). Bahan Pelatihan Penguatan Metodologi Pembelajaran Berdasarkan Nilai – Nilai Budaya Untuk Membentuk Daya Saing dan Karakter Bangsa.Januari 2010
Kusuma, Eni. (2007). Anda Luar Biasa!!!.Tangerang: Fivestar Publishing
Nuryatin, Agus. (2010). Mengabadikan Pengalaman dalam Cerpen, 7 Langkah Pembelajaran Menulis Cerpen. Rembang: Yayasan Adhigama.
Purnomo, Pajar, Ida Zulaeha, Subyantoro. (2015) Pengembangan Buku Pengayaan Menulis Teks Eksposisi Bermuatan Nilai Sosial Untuk Siswa SMP. Jurnal Seloka Volume 5 Number 2 Page 118-124. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/seloka
Rahmawati, Lusiari. (2016). Pengaruh Keterampilan Menyimak Cerpen terhadap Kemampuan Menulis Isi Cerpen pada Siswa Kelas V SD Gugus Dewi Kunthi Kota Semarang. Digilib Unnes. https://lib.unnes.ac.id/24265/
Sari, Devita, Eka Sofia Agustina, Ni Nyoman Wetty Suliana. Dan Siti Samhati. 2014. Pembelajaran Menulis Teks Eksposisi pada siswa kelas VII SMP Xaverius 3 Bandar Lampung. Jurnal Kota Volume 2 Number 2 Page 1-10.
Subyantoro. (2009). Pelangi Pembelajaran Bahasa. Semarang: Universitas Negeri Semarang Press
Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sukestiyarno, YL. (2020). Metode Penelitian Pendidikan, Semarang: Unnes Press.
Sukmadinata, Nana Syaodih. (2009). Kurikulum Yang Disempurnakan: Pengembangan Standar Kompetensi dan Kompetensi Dasar. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Suroso. (2007). Panduan Menulis Artikel dan Jurnal. Yogyakarta: Penerbit Elmatera Publishing
Tarigan, Henry Guntur. (2013). Menulis sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung : CV Angkasa.
Yulin Andriani, Eka, Subyantoro, Hari Bakti Mardikantoro. (2018). Pengembangan Buku Pengayaan Keterampilan Menulis Permulaan yang Bermuatan Nilai Karakter pada Peserta Didik Kelas I SD. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Volume 3 Number 1 Maret 2018 Page 27-33. https://journal.stkipsingkawang.ac.id/index.php/JP-BSI/article/view/445
Zubaedi/ (2006). Pendidikan Berbasis Masyarakat. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
- Abstract viewed - 163 times
- PDF downloaded - 133 times
Affiliations
Tri Widiyastuti
Universitas Negeri Semarang
Agus Nuryatin
Universitas Negeri Semarang
Subyantoro Subyantoro
Universitas Negeri Semarang
How to Cite
The Development of Enrichment Book About Writing Well Characterized Short Stories in Highschool
Vol 11 No 1 (2022): April 2022
Submitted: Mar 29, 2022
Published: Apr 30, 2022
Abstract
This study aims to (1) describe the form and function of figurative language in the poetry anthology Perahu Kertas by Sapardi Djoko Damono, (2) describes the form and function of images used in the poetry anthology Perahu Kertas by Sapardi Djoko Damono, (3) describes the relationship of figurative language to images in the poetry anthology Perahu Kertas by Sapardi Djoko Damono. The analytical method used is descriptive semiotic analysis through heuristic and hermeneutic reading to reveal stylistic aspects and comparative analysis to describe the relationship between forms and functions of figurative language and imagery in the poetry anthology Perahu Kertas by Sapardi Djoko Damono.The results of the study based on data analysis showed (1) figurative language found, among others, was dominated by figure of speech and idioms with a limited number. The function of figure of speech is found, namely as the creation of aesthetic effects and comparison of meaning (2) the imagery data found is dominated by motion imagery with the function of reinforcing meaning to form imagery for the readers (3) there is a relationship between forms of figurative language and imagery in poetry anthology Perahu Kertas by Sapardi Djoko Damono.