Abstract

Tujuan penelitian ini untuk memaparkan keefektifan model sinektik dan model penemuan konsep pada pembelajaran menulis puisi berdasarkan tingkat kemandirian siswa kelas VII SMP serta untuk memaparkan ada tidaknya perbedaan yang signifikan antara kemampuan menulis puisi berdasarkan tingkat kemandirian siswa kelas VII SMP yang belajar menggu-nakan model pembelajaran sinektik dengan yang belajar menggunakan model penemuan konsep. Penelitian ini dilakukan dengan metode eksperimen dan sampel dipilih secara ran-dom sampling. Hasil penelitian ini adalah model sinektik efektif pada pembelajaran menulis puisi baik di kelas kemandirian tinggi maupun di kelas kemandirian rendah, model penemuan konsep efektif pada pembelajaran menulis puisi baik di kelas kemandirian tinggi maupun di kelas kemandirian rendah, dan ada perbedaan yang signifikan hasil kemampuan menulis puisi antara siswa yang memperoleh pembelajaran menggunakan model sinektik siswa tingkat ke-mandirian tinggi dengan model penemuan konsep siswa tingkat kemandirian tinggi serta anta-ra penggunaan model sinektik siswa tingkat kemandirian rendah dengan model penemuan konsep siswa tingkat kemandirian rendah. Berdasarkan hasil penelitian tersebut, disarankan untuk menggunakan model penemuan konsep pada pembelajaran menulis puisi bagi siswa kemandirian tinggi, sedangkan model sinektik bagi siswa kemandirian rendah.

 

The purpose of this study to describe the effectiveness of the sinektik model and discovery of concepts model in learning to write poetry based on the level of independence of junior high school students of class VII and to explain whether or not there is a significant difference between the ability to write a poem based on the level of independence of the junior class VII student learning using learning model sinektik with the the concept of discovery learning model. This research was conducted with an experimental methodand sample selected by random sampling. The results of this study are models sinektik effective in learning good writing poetry in high-class independence and self-sufficiency in low-grade, the discovery of the concept of effective models in learning to write poetry in both high-grade independence and self-suf ficiency in low-grade, and there are significant differences result the ability to write poetry among students who received student learning using model sinektik high level of independence with the discovery of the  concept model of a high level of independence students, and between students sinektik models use a low levelof independence with the discovery of the concept models students’ low level of independence. Based on  these results, it is recommended to use the model on the concept of discovery learning to write poetry forstudents of high autonomy, while the model for student independence sinektik low.© 2012 Universita