KEEFEKTIFAN PEMBELAJARAN MATERI EKOSISTEM MENGGUNAKAN HEURISTIK VEE DENGAN SQ3R
Abstract
Abstract
______________________________________________________________________________
The aim of this study is to describe the effectiveness of teaching materials dealing with ecosystem by using the Vee Heuristik with SQ3R (Survey, Question, Read, Recite, Revise). This study is a form of quasi experimental with nonequivalen control group design. Sample of this study is chosen based on teacher’s recommendation. The collected data in this study are in the form of students’ activities taken by using observation. The result of the study is taken by using test. Teacher’s activities are taken through observation. Students’ opinions are collected through questionnaire and the teacher’s opinions are collected through interview. The result of the study shows that the experimental class belongs to active class. Whereas the control class belongs to active class and medium active class. The average of N-gain of the experimental class and the control class is concluded into medium criteria. The mean of N-gain of experimental class is 0,51 which is higher than controll class having the average of N-Gain 0,36. The result of t-test shows that the learning result of experimental class is difficult as the control class .Based on the study, it can be concluded that ecosystem learning used the Vee Heuristic with SQ3R effective in State Junior High School 2 Batang.
Abstrak
__________________________________________________________________________
Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan keefektifan penerapan pembelajaran materi ekosistem mengggunakan Heuristik Vee dengan SQ3R (Survey, Question, Read, Recite and Review). Penelitian ini merupakan penelitian quasi experimental dengan nonequivalen control group design. Sampel penelitian ini diambil berdasarkan rekomendasi dari guru. Data yang diambil dalam penelitian ini berupa data aktivitas siswa dalam pembelajaran yang diambil dengan metode observasi, hasil belajar diambil dengan metode tes, kinerja guru dengan observasi, tanggapan siswa dengan angket dan tanggapan guru dengan wawancara. Hasil penelitian menunjukkan aktivitas kelas eksperimen dalam kriteria aktif sedangkan kelas kontrol termasuk dalam kriteria aktif dan cukup aktif. Rata-rata N-gain kelas eksperimen dan kontrol menunjukkan kriteria sedang. Rata-rata N-Gain kelas eksperimen 0,51 lebih tinggi dari kelas kontrol 0,36. Hasil uji t menunjukkan hasil belajar kelas eksperimen berbeda signifikan dengan kelas kontrol. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa pembelajaran materi ekosistem menggunakan Heuristik Vee dengan SQ3R efektif diterapkan di SMP Negeri 2 Batang.
References
Afdila FA. 2012. Pengaruh Strategi SQ3R Terhadap Kemampuan Membaca Kritis Siswa Kelas VII SMP Negeri 3 Malang. (Skripsi). Malang: Universitas Negeri Malang
Anni CT. 2006. Psikologi Belajar. Semarang: UPT UNNES Press
Calais GJ. 2009. The Vee Diagram as a Problem Solving Strategy: Content Area Reading/ Writing Implications. National Forum Teacher Education Journal 19 (3): 1-8
Chamizo JA. 2011. Heuristik Diagrams as a Tool to Teach History of Science. Jurnal Science & Education 2012 (21): 745-762
Dahar RW. 1996. Teori-Teori Belajar. Jakarta: Erlangga
. 2006. Teori-Teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Erlangga
Fox R. 2007. Gowin’s Knowledge Vee and Integration Philosophy and Methodology a Case Study Jurnal of Geography 31 (2):1-30
Hafni N, Hanum I & Yulia I. 2011. Peningkatan Hasil Belajar Mahasiswa Melalui Pendekatan Heuristik Vee pada Matakuliah Zoologi. Jurnal Biosfer 7 (2): 6-9
Huda M. 2013. Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
[Kemendiknas] Kementrian pendidikan Nasional. 2010. Pengembangan Pendidikan Budaya dan Karakter Bangsa. Jakarta: Balai Pustaka
Novak JD. 1984. Learning How to Learn.. Cambridge: Cambridge University Press.
Nussbaum MEl, Denise L, Winsor, Yvette M, Anne M & Poliquin. 2007. Putting the pieces together: Online argumentation vee diagram enhance thingking during discussions. International Society of the Learning Sciences (2): 479-500
Sanjaya W. 2013. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Prenadamedia
Saptono S. 2011. Strategi Pembelajran Biologi. Semarang: Universitas Negeri Semarang
Senjayawati E. 2014. Perbandingan Pemahaman Matematika Siswa yang Pembelajarannya Menggunakan Model Pembelajaran Heuristik Vee dengan yang Menggunakan Cara Biasa. Dalam: Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika Program Pasca Sarjana. STKIP. Bandung, Tahun 2014. Hlm 334-341.
Tarigan H. 2008. Membaca. Bandung: Angkasa.
The copyright of the article once it is accepted for publication shall be assigned to the journal as the publisher. The intended copyright includes the right to publish the article in various forms (including reprints). The journal maintains the publishing rights to the published articles.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.