Correct use of Indonesian terms for 4-stroke motorbikes: a solution to make it easier to understand the working

Authors

  • Hasna Nailah Luthfiyah Universitas Pendidikan Indonesia Author
  • Hamzah Salman Ruhiyat Pendidikan Teknik Otomotif, Fakultas Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, Universitas Pendidikan Indonesia Author
  • Muhammad Sabdha Faisal Pendidikan Teknik Otomotif, Fakultas Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, Universitas Pendidikan Indonesia Author
  • Tanu Saputra Pendidikan Teknik Otomotif, Fakultas Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, Universitas Pendidikan Indonesia Author
  • Mochamad Whilky Rizkyanfi Pendidikan Teknik Otomotif, Fakultas Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, Universitas Pendidikan Indonesia Author

DOI:

https://doi.org/10.15294/jmel.v13.i1.5523

Keywords:

4 Stroke Motorbike, Automotive Sector, Improving the Quality of Learning, Use of Indonesian Terms, Work Mechanism

Abstract

This research aims to offer concrete solutions regarding the appropriate use of terms in the context of 4-stroke motorbikes, especially regarding their working mechanisms. The methodology used in this research is qualitative. Interviews with teachers, mechanics, and students were used as a way of collecting data. The use of Indonesian terms in understanding the working mechanisms of 4-stroke motorbikes has a significant impact on teachers, workshop mechanics, and students. This has the potential to increase understanding, engagement, effective communication, and skill development. Ultimately, this will improve the quality of teaching, workshop services, and student understanding in the automotive field.

References

Afidah, N. N., Liswati, K. N., & Rizkyanfi, M. W. (2022). Penguatan Pendidikan Karakter melalui Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(4), 1526-1536.

Aprianto, N. E. K. (2021). Peran Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Bisnis. International Journal Administration Business & Organization, 2(1), 8-15.

Bulan, D. R. (2019). Bahasa Indonesia sebagai Identitas Nasional Bangsa Indonesia. JISIPOL: Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, 3(2), 23-29.

Chaer, A., & Muliastuti, L. (2020). Semantik Bahasa Indonesia. Jakarta: Universitas Terbuka.

Darheni, N. (2009). Penyerapan Leksikon Asing dalam Bidang Otomotif ke dalam Bahasa Indonesia: Tinjauan secara Morfologis dan Fonologis. Bandung: Bandung Institute of Technology.

Iskandar, R. (2024). Bab 8 Jenis Dan Model Komunikasi Pendidikan. Komunikasi Pendidikan, 108.

Kurnia, I. P. V., & Harmonis, H. (2024). Strategi Komunikasi Negosiasi Tenaga Penjual PT Balindo Property Bandung. Kultura: Jurnal Ilmu Hukum, Sosial, dan Humaniora, 2(3), 103-108.

Kusumastuti, A., & Khoiron, A. M. (2019). Metode Penelitian Kualitatif. Semarang: Lembaga Pendidikan Sukarno Pressindo (LPSP).

Maghfiroh, N. (2022). Bahasa Indonesia sebagai Alat Komunikasi Masyarakat dalam Kehidupan Sehari-hari. Komunikologi: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 19(02), 102-107.

Nuraiza, V. W. (2020). Proses Pemakaian Kata Serapan dan Istilah Asing dalam Opini pada Harian Serambi Indonesia. Jurnal Sains Riset, 10(1), 57-66.

Sagala, D., & Naibaho, D. (2023). Mampu Menggunakan Bahasa yang Komunikatif. Jurnal Pendidikan Sosial dan Humaniora, 2(4), 12724-12735.

Waridah, E. (2009). EYD+Saku: Pedoman Pembentuk Istilah dalam Bahasa Indonesia Kumpulan Pantun Tanda dan Lambang. Jakarta: Kawan Pustaka.

Yudistirani, S. A., Mahmud, K. H., Ummay, F. A., & Ramadhan, A. I. (2019). Analisa Performa Mesin Motor 4 Langkah 110Cc Dengan Menggunakan Campuran Bioetanol-Pertamax. Jurnal teknologi, 11(1), 85-90.

Yulanto, D. M., Iskandar, H., Purnomo, B. G., & Setiyawan, A. (2020). Pengembangan Jobsheet Untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Mata Kuliah Alat dan Pengukuran Teknik Pada Program Studi Pendidikan Teknik Otomotif. JMEL: Journal of Mechanical Engineering Learning, 9(2).

Downloads

Article ID

5523

Published

2024-06-22

How to Cite

Correct use of Indonesian terms for 4-stroke motorbikes: a solution to make it easier to understand the working. (2024). JMEL : Journal of Mechanical Engineering Learning, 13(1), 6-11. https://doi.org/10.15294/jmel.v13.i1.5523