Planning and Implementation of Educational Institutions at the LKP Nida Course

Authors

  • Riska Ayuning Universitas Muria Kudus, Indonesia Author
  • Rismawati Rahayu Universitas Muria Kudus, Indonesia Author
  • Wasis Wijayanto Universitas Muria Kudus, Indonesia Author

DOI:

https://doi.org/10.15294/jnfc.v8i2.16476

Keywords:

educational institutions, planning, implementation, nida course

Abstract

This research aims to narrative the planning and implementation at LKP Nida Course Kudus. This research uses a qualitative approach, the research subject is one person who owns the LKP Nida Course. Data collection techniques used were observation, interviews and documentation. For data validity, technical triangulation and source triangulation are used. Data analysis techniques with stages of data collection, data reduction, data presentation, and drawing conclusions. Where LKP Nida Course has its own administration for profits, asset improvements, employee salaries and so on. The results of the research show that management at LKP Nida Course is related to planning, training objectives, learning media, management which has been running well for 7 years.

References

Alita, D., Rahmanto, Y., Putra, A. D., Suaidah, S., & Permata, P. (2022). Pelatihan Desain Grafis Pada Smks Nurul Huda Pringsewu. Journal of Social Sciences and Technology for Community Service (JSSTCS), 3(2), 337–346. https://doi.org/10.33365/jsstcs.v3i2.2237

An’navi, S. (2023). Problematika Guru dalam Menggunakan Media IT pada Pembelajaran Siswa Kelas 4 Sekolah Dasar. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(3), 516–527. https://doi.org/10.37329/cetta.v6i3.2592

Ariyanti, E. H. (2018). Pengelolaan Pembelajaran Kursus Dalam Menumbuhkan Kemampuan Berwirausaha Lulusan Kursus Komputer Desain Grafis Di Lkp Ikma Majalaya. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 13(1). https://doi.org/Pengelolaan Pembelajaran Kursus Dalam Menumbuhkan Kemampuan Berwirausaha Lulusan Kursus Komputer Desain Grafis Di Lkp Ikma Majalaya.

Arsini, Y., Yoana, L., & Prastami, Y. (2023). Peranan Guru Sebagai Model dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik. MUDABBIR Journal Reserch and Education Studies, 3(2), 27–35. https://doi.org/10.56832/mudabbir.v3i2.368

Artha, A. Y., Sion, H., & Soan, U. F. (2021). Manajemen pelatihan guru Sekolah Dasar untuk meningkatkan kompetensi profesional di Kabupaten Seruyan. Journal of Environment and Management, 2(2), 114–123. https://doi.org/10.37304/jem.v2i2.2939

Artha, I., Yulianingsih, W. W., & Cahyani, A. D. (2023). Conceptual training models in improving competence of community learning center managers. International Journal of Instruction, 16(3), 221–244. https://doi.org/10.29333/iji.2023.16313a

Desyani, K., Natuna, D. A., & Jais, M. (2023). Pengelolaan Lembaga Kurus dan Pelatihan (LKP) Menjahit “Nuri” di Kelurahan Suka Maju, Kecamatan Sail, Kota Pekanbaru. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 5(2), 1022–1031. https://doi.org/10.31004/jpdk.v5i2.13021

Fallo, A., Goetha, S., Burin, S. N. B., & Mau, I. T. B. (2024). Transformasi Digital UMKM Desa Nitneo: Meningkatkan Keahlian Dengan Aplikasi Keuangan dan Desain Grafis. BERNAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(4), 2553–2559. https://doi.org/10.31949/jb.v5i4.10449

Jailani, M. S. (2023). Teknik pengumpulan data dan instrumen penelitian ilmiah pendidikan pada pendekatan kualitatif dan kuantitatif. IHSAN: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 1–9. https://doi.org/10.61104/ihsan.v1i2.57

Kumoro, D. T., Hasanah, U., & Ardhana, V. Y. P. (2021). Pelatihan Desain Grafis Bagi Santri Pondok Pesantren Pabelan. Bakti Sekawan: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 13–16. https://doi.org/10.35746/bakwan.v1i1.147

Lubis, A. H. (2024). Perencanaan Pembelajaran Ips Meningkatkan Mutu Pendidikan. Pendis (Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial), 3(2). https://doi.org/10.61721/pendis.v3i2.389

Marwan, S. (2023). Pentingnya Penguatan Moderasi Beragama dalam Bahan Ajar Pendidikan Kewarganegaraan. Istinarah: Riset Keagamaan, Sosial Dan Budaya, 5(2), 146–153. https://doi.org/10.31958/istinarah.v5i2.11001

Nasution, R. M. (2024). Peran Sarana Prasarana dalam Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran di SD Negeri 161 Bangun Purba. MATAAZIR: Jurnal Administrasi Dan Manajemen Pendidikan, 5(1), 162–168. https://doi.org/10.56874/jamp.v5i1.1715

Nida, K., & Sutarto, J. (2024). Implementasi Pembelajaran Kursus Komputer Desain Grafis di Lembaga Pendidikan Dan Pelatihan Siap Kerja (LPPSK) EMC Informatika Kudus. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 10(12), 386–399. https://doi.org/10.5281/zenodo.12531478

Nurjannah, F. (2023). Strategi Kemitraan sebagai Upaya Pemberdayaan Ekonomi dalam Meningkatkan Pendapatan dan Kesejahteraan Masyarakat (Studi Kasus pada Usaha Koperasi Ternak Tani Syari’ah Mitra Subur Kabupaten Bondowoso). ESA: JURNAL KAJIAN EKONOMI SYARIAH, 5(1), 15–32. https://doi.org/10.58293/esa.v5i1.60

Nursila, F. (2021). Implementasi Pengelolaan Kursus Berbasis Komputer di Lembaga Pelatihan dan Kursus (LPK) RJ-COMP Yogyakarta. Journal of Society and Continuing Education, 2(2), 251–256. https://doi.org/10.21831/jsce.v2i2.19198

Rahma, K. N., Fakhrudin, F., & Siswanto, Y. (2023). Manajemen Pelatihan Porgram Komputer di Lembaga Kursus dan Pelatihan (LKP) Gama Nusantara Kudus. Diklus: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 7(1), 1–12. https://doi.org/10.21831/diklus.v7i1.60851

Rahman, S. (2022). Pentingnya motivasi belajar dalam meningkatkan hasil belajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar.

RC, C. B. A. R. (2017). Pengelolaan program kursus komputer pada bidang keahlian di LKP Alfabank Semarang. Jurnal Eksistensi Pendidikan Luar Sekolah (E-Plus), 2(1). https://doi.org/10.30870/e-plus.v2i1.2947

Sari, D. M., & Nasor, M. (2024). Fungsi Lembaga Kursus dan Pelatihan Dalam Pemberdayaan Peserta Perspektif Etika Bisnis Syariah. Syarikat: Jurnal Rumpun Ekonomi Syariah, 7(1), 236–245. https://doi.org/10.25299/syarikat.2024.vol7(1).16359

Satiti, W. S., Umardiyah, F., Hidayatulloh, F., Munfarida, N. F., Fatmawati, M., & Hanafi, A. (2022). Pelatihan Desain Grafis Menggunakan Aplikasi Canva untuk Remaja di Desa Kalikejambon. Jumat Informatika: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(3), 105–109. https://doi.org/10.32764/abdimasif.v3i3.3260

Shaifudin, A. (2021). Makna Perencanaan dalam Manajemen Pendidikan Islam. Moderasi: Journal of Islamic Studies, 1(1), 28–45. https://doi.org/10.54471/moderasi.v1i1.4

Solehan, S. (2024). Optimalisasi Kinerja Karyawan Melalui Strategi Edukasi dan Pelatihan. Maslahah: Jurnal Manajemen Dan Ekonomi Syariah, 2(3), 99–107. https://doi.org/10.61132/lokawati.v2i4.1033

Syamsuddin, S. (2017). Penerapan fungsi-fungsi manajemen dalam meningkatkan mutu pendidikan. Idaarah, 1(1), 338000. https://doi.org/10.24252/idaarah.v1i1.4084

Wijaya, N., Irsyad, H., & Taqwiym, A. (2022). Pelatihan pemanfaatan canva dalam mendesain poster. Fordicate, 1(2), 192–199. https://doi.org/10.35957/fordicate.v1i2.2418

Wijayanti, L., & Wathon, A. (2020). Animasi Pembelajaran Dan Motivasi Belajar Siswa. Sistim Informasi Manajemen, 3(1), 142–163. https://doi.org/10.1016/j.regsciurbeco.2008.06.005%0A

Yusuf, M., & Syurgawi, A. (2020). Konsep dasar pembelajaran. Al-Ubudiyah: Jurnal Pendidikan dan Studi Islam, 1 (1), 21–29. https://doi.org/10.55623/au.v1i1.3

Published

2024-12-26

Article ID

16476

How to Cite

Ayuning, R., Rahayu, R., & Wijayanto, W. (2024). Planning and Implementation of Educational Institutions at the LKP Nida Course. Journal of Nonformal Education and Community Empowerment, 8(2), 40-49. https://doi.org/10.15294/jnfc.v8i2.16476