PENGARUHÂ PRESTASIÂ BELAJARÂ DANÂ PRESTASIÂ PRAKTIKÂ PENGALAMANÂ LAPANGANÂ TERHADAPÂ MINATÂ MAHASISWAÂ MENJADIÂ GURUÂ Â
(1) 
(2) 
(3) 
Abstract
Tujuan penelitian ini adalah mengetahui: (1) prestasi belajar, prestasi PPL dan minat mahasiswa menjadi guru; (2) Pengaruh prestasi belajar dan PPL terhadap minat mahasiswa menjadi guru; (3) Pengaruh prestasi belajar terhadap minat mahasiswa menjadi guru; dan (4) Pengaruh prestasi PPL terhadap minat mahasiswa menjadi guru SMK. Populasi penelitian adalah 80 orang mahasiswa PTM 2005 dengan jumlah sampel 45 orang. Pengambilan sampel menggunakan teknik random sampling. Teknik pengumpulan data menggunakan dokumentasi, observasi dan angket. Teknik analisis yang digunakan adalah deskriptif, regresi ganda dan parsial. Analisis deskriptif menunjukkan bahwa prestasi belajar, prestasi PPL dan minat menjadi guru SMK mahasiswa Pendidikan Teknik Mesin Unnes berturutâ€turut memenuhi kriteria sangat memuaskan, sangat tinggi dan tinggi. Analisis regresi ganda menunjukkan pengaruh prestasi belajar dan prestasi PPL terhadap minat menjadi guru sebesar 79,60%.
Â
Kata Kunci: Praktik Pengalaman Lapangan (PPL), Minat Menjadi Guru SMK
Â
The aims of this research are to discover: (1) the study achievement, field experience practice, and students’ interest to be teachers; (2) the effect of study achievement and field experience practice toward students’ interest to be teachers; (3) the effect of study achievement toward students’ interest to be teachers; (4) the effect of field experience practice toward students’ interest to be vocational high school teachers. The population of this research was 80 students of Mechanical Engineering Education year 2005 with 45 students as sample. The sample taking used random sampling technique. The data collected used documentation, observation, and questionnaire. The analysis techniques used were descriptive, double regression, and partial technique. Descriptive analysis shows that the study achievement, field experience practice, and Mechanical Engineering Education students’ interest to be vocational high school teachers successfully fulfill very satisfactory criteria, very high, and high. Double regression analysis shows the percentage of the effect of study achievement and field xperience practice achievement toward students’ interest to be teachers is 79,60%.
Â
Keywords: Field Experience Practice (ppl), interest to be vocational high school teachers
Â
Refbacks
- There are currently no refbacks.