Think Talk Write Method Implementation to Improve Reasoning Skill

Prasetyo Widyanto(1), Wahyudi Wahyudi(2), Endang Indarini(3),


(1) Satya Wacana Christian University
(2) Study Program of PGSD-FKIP, Universitas Kristen Satya Wacana
(3) Study Program of PGSD-FKIP, Universitas Kristen Satya Wacana

Abstract

This research aim is to improve fourth-grade students' reasoning skill by using Think Talk Write method implementation. This research type was using Classroom Action Research (CAR). The research subject is the fourth-grade students at SD Negeri Jetak 01 in 2017/2016 academic year. Data collection technics are used observation, reasoning skill rubric assessment, and reasoning skill test. The research result is, Think Talk Write method is able to improve students' reasoning skill in thematic learning about 18.7 % from Pre Cycle to Cycle I. The reasoning skill test mean at Pre Cycle is 67.4 (in Fair category) and increased to 76.7 at Cycle I (in Average category), then it more increased to 86.1 (Good category) at Cycle II.
Keywords: Think Talk Write method, reasoning skill, thematic learning.

Keywords

Think Talk Write method; reasoning skill; thematic learning

Full Text:

PDF

References

Arsad Bahri & Aloysius Duran Corebima. (2015). The Contribution Of Learning Motivation And Metacognitive Skill On Cognitive Learning Outcome Of Students Within Different Learning Strategies. Journal of Baltic Science Education , 14 (4), 487-500.

Azizul Ghofar Candra & Wicaksono. (2016). Perbandingan Kemampuan Kognitif Dan Metakognitif Mahasiswa Dengan Gaya Belajar Yang Berbeda. Media Penelitian Pendidikan , 10 (2), 142-153.

Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah. (2017). Modul Penyusunan Soal High Order Thinking Skill (HOTS). Jakarta: DIREKTORAT JENDERAL PENDIDIKAN DASAR DAN MENENGAH DEPARTEMEN PENDIDIKAN DAN KEBUDAYAAN.

Direktorat Pembinaan Sekolah Dasar. (2016). Panduan Penilaian Untuk Sekolah Dasar (SD). Jakarta: DIREKTORAT JENDERAL PENDIDIKAN DASAR DAN MENENGAH DEPARTEMEN PENDIDIKAN DAN KEBUDAYAAN.

Herliani. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Talk Write (Ttw) Dalam Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Dan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Mata Pelajaran Biologi Di Sma Negeri 8 Samarinda. Seminar Nasional X Pendidikan Biologi , 10 (1).

Herman Budiyono & Puji Tri Aryanti. (2016). Pengaruh Penerapan Model Peta Konsep Dan Penalaran Terhadap Kemampuan Menulis Esai Mahasiswa. 44 (1), 86-98.

Hosnan, M. (2014). Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21 . Bogor: Ghalia Indonesia.

Kemdikbud. (2013). Lampiran Permendikbud Nomor 67 Tahun 2013. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan RI.

Mahdavi, M. (2014). An Overview : Metacognition in education. International Journal of Multidisciplinary and current research , 2, 529-535.

Martinis Yamin & Bansu I. Ansari. (2012). Taktik Mengembangkan Kemampuan Individual Siswa. Jakarta: Referensi.

Muhfahroyin. (2009). Memberdayakan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Melalui Pembelajaran Konstruktivistik. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran , 16 (1), 88-93.

Presilia Aditya Perta, Irwandi Ansori, dan Bhakti Karyadi. (2017). Peningkatan Aktivitas Dan Kemampuan Menalar Siswa Melalui Model Pembelajaran Siklus Belajar 5E. Diklabio: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Biologi , 1 (1), 72-82.

Robbins, J. K. (2011). Problem Solving, Reasoning, and Analytical Thinking in a Classroom Environment. American Psychological Association , 12 (1), 41-48.

Rusman. (2010). Model-model Pembelajaran. Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada.

Siwi Purwanti, Supriyono Koes Handayanto, & Siti Zulaikah. (2016). Korelasi Natara Kemampuan Menalar Ilmiah dan Pemahaman Koonsep Siswa pada Materi Usaha dan Energi. Pros. Semnas Pend. IPA Pascasarjana UM, 1, pp. 479-483. Malang.

Sudarmiyati, W. (2016). Peningkatan Hasil Belajar Ipa Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think-Talk-Write Pada Siswa Kelas Viii.5 Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal Pendidikan Fisika , 4 (2), 86-98.

Suharman. (2005). Psikologi Kognitif. Surabaya: Srikandi.

Suharsimi, A. (2006). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Sutarno. (2014). Profil Penalaran Ilmiah (Scientific Reasoning) Mahasiswa Program Studi Pendidikan Fisika Universitas Bengkulu Tahun Akademik 2013/2014. Seminar Nasional dan Rapat Tahunan Bidang MIPA 2014 (pp. 361-371). Bogor: Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Institut Pertanian Bogor.

Suyatno. (2009). Menjelajah Pembelajaran Inovatif. Sidoarjo: Masmedia Buana Pusaka.

Wiadnyana, I. W. (2013). PENERAPAN STRATEGI PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE THINK-TALK-WRITE UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR PKn SISWA. Jurnal PPKn , 1 (4), 1.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2018 Prasetyo Widyanto, Wahyudi Wahyudi, Endang Indarini

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.