UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK KELAS I SDN 1 PADAAN DALAM MELAKUKAN PENJUMLAHAN DAN PENGURANGAN MELALUI PENDEKATAN KETERAMPILAN PROSES DENGAN MEDIA DADU

Siswati Siswati(1),


(1) 

Abstract

The problems of this research are classical learning without relevant media and the students with weak of numeral concept understanding and calculation. This research is Class Action Research (CAR), consist of two cycles with 23 students as the research subject. The action on the first cycle is using dice with simple circle symbolic. The action on the second cycle is using dice with colored circle symbolic. The results of this research are 1) the using of dice as the media make the learning interesting, concrete and effective, 2) the renewal of dice with colored circle symbolic abridge the students to calculate on story questions, 3) the using of dice as the media increase the students’ calculation.

Keywords

learning result; calculation; skilled process approach; dice

Full Text:

PDF

References

Abdurrahman, Mulyono. 2003. Pendidikan bagi Anak yang Berkesulitan Belajar. Jakarta: Asli Mahasatya.

Arsyad, Azhar. 2011. Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Daryanto. 2010. Media Pembelajaran Peranannya sangat Penting dalam Mencapai Tujuan Pembelajaran. Yogyakarta:Gava Media.

Dimyati dan Mudjiono. 2002. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Hamdani. 2011. Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Pustaka Setia.

Hidayati. 2007. Pengembangan Pendidikan IPS SD. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional (Depdiknas).

Suprijono, Agus. 2011. Cooperative Learning, Teori dan Implikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka.

Suripto. 2009. Penerapan Pendekatan Keterampilan Proses dalam Upaya Peningkatan Prestasi Belajar IPA Siswa Kelas V SDN 1 Gagaksipat, Ngemplak, Boyolali pada Tahun Pelajaran 2009/2010.

Surakarta: Skripsi S1 PGSD, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan,Universitas Sebelas Maret, Surakarta.

Wikipedia. 2015. Dadu. Artikel ensiklopedia bebas.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License