PENGEMBANGAN BUKU AJAR STATISTIKA BERBANTUAN TIK DENGAN PENDEKATAN PENILAIAN PORTOFOLIO UNTUK MENINGKATKAN KOMUNIKASI DAN KONEKSI MATEMATIS

Putriaji Hendikawati(1), Florentina Yuni Arini(2),


(1) Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Universitas Negeri Semarang
(2) Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Universitas Negeri Semarang

Abstract

This research was development research that aimed to develop and produce a Statistics textbook model that supported with ICT and portfolio based assessment. This book was designed to improve students ability in communication and mathematical connections. There were three stages in this research i.e. define, design, and develop. The textbooks consisted of 10 chapters which each chapter contains introduction, core materials and include examples and exercises. The textbook developed phase begins with the early stages of designed the book (draft 1) which then validated by experts. Revision of draft 1 produced draft 2 which then limited test for readability test book. Furthermore, revision of draft 2 produced textbook draft 3 which simulated on a small sample to produced a valid model textbook. The data were analyzed with descriptive statistics. The analysis showed that the Statistics textbook model that supported with ICT and portfolio based assessment valid and fill up the criteria of practicality.

Keywords

development, textbooks, statistics, ICT, portfolios

Full Text:

PDF

References

Abba, N. 2000. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berorientasi Model Pembelajaran Berdasarkan Masalah (Problem-Based Instruction). Surabaya:Program Pascasarjana Universitas Negeri Surabaya.

Dwijanto. 2007. Pengaruh Pembelajaran Berbasis Masalah Berbantuan Komputer Terhadap Pencapaian Kemampuan Pemecahan Masalah dan Berpikir Kreatif Matematik Mahasiswa. Disertasi pada SPSUPI. Bandung: Tidak diterbitkan.

Hendikawati, Putriaji, dkk. 2007. Meningkatkan Kemampuan Mahasiswa Menganalisis Data Statistik Pada Mata Kuliah Studi Kasus Dan Seminar Dengan Mengoptimalkan Penggunaan Komputer. Laporan Penelitian. Semarang: Tidak diterbitkan.

Ismail. Wintarti, A. Yamasari,Y. Johan, A. 2009. Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis ICT Untuk Menumbuhkan Minat dan Motivasi Siswa dalam Memahami Konsep Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains,Vol.16 (2).

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. 2012. Pengembangan Kurikulum 2013. Jakarta: Kemendikbud.

Ruseffendi,E.T. 2006. Pengantar Kepada Membantu Dosen Mengembangkan Kompetensinya dalam Pengajaran Matematika Untuk Meningkatkan CBSA. Bandung: Tarsito.

Ruspiani. 2000. Kemampuan Mahasiswa dalam Melakukan Koneksi Matematika. Tesis Magister pada PPs UPI. Bandung: Tidak diterbitkan.

Sukestiyarno. 2005. Modul Perkuliahan SPSS. Semarang: Jurusan Matematika FMIPA Unnes.

Sumarmo, U. 2005. Pengembangan Berfikir Matematik Tingkat Tinggi Mahasiswa SLTP dan SMU serta Mahasiswa Strata Satu (S1) Melalui Berbagai Pendekatan Pembelajaran. Laporan Penelitian Hibah Penelitian Tim Pascasarjana-HTPT Tahun Ketiga. Bandung: Tidak diterbitkan.

Sumarmo, U., Nishitani, I. 2010. High Level Mathematical Thinking: Experiment with High School and Under Graduate Student using Various Approachesand Strategies. Gunma University, Maebashi.Vol 58, 14 halaman.Tersedia: http://www.des.emory.edu/mfp/Bandura1989.pdf

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License