TINGKAT KESULITAN PARTIKEL DALAM KALIMAT BAHASA JEPANG BAGI PEMBELAJAR BAHASA INGGRIS

Yuyun Rosliyah

Abstract


Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui seberapa sulit soal tes partikel dalam kalimat bahasa Jepang yang diberikan pada mahasiswa di Jurusan bahasa Inggris Universitas Negeri Semarang. Dari hasil penyekoran diperoleh hasil  mahasiswa kelompok atas dan kelompok bawah masing-masing berjumlah 18 mahasiswa. Hasil tes menunjukkan, menunjukkan tingkat kesulitan soal tes terdiri dari tiga kategori, yakni sangat mudah, mudah, dan cukup mudah. Sedangkan butir soal dengan kategori sulit dan sangat sulit tidak ditemukan dalam data penelitian ini. Dengn demikian dapat disimpulkan bahwa penggunaan partikel di dalam tes termasuk dalam kategori tidak sulit.

 


This study aims to determine how difficult about the test particles in a Japanese sentence given to the students in the English Department of Semarang State University. After the test, scoring sorted by highest score to lowest score, then get the upper and lower groups of students 18 students of each. Resulting from the test, the difficulty level of test consists of three categories: very easy, easy, and pretty easy. While the item about the difficult and very difficult categories is not found in the data of this study. It can be concluded that the use of particles in the test for students in the English Department are grouped into the category not difficult


Keywords


Particle Grain analysis problems Difficulty level Index

Full Text:

PDF

References


Arikunto, Suharsimi. 2002. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara

Chino, Naoko. 2005. How to Tell the Difference betwee Japanese Particle: Comparison and Excercises. Tokyo: Kodansha Internatioonal

Inoue. K. 1976. Henkei Bunpoo to Nihongo (Joo). Tookyoo: Daishuukan Shoten

Kamiya, Taeko. 1998. Japanese Particle Workbook. New York: Weatherhill

Morita, Emi. 2005. Negotiation of Contingent TalkThe Japanese interactional particles ne and sa. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company

Nurgiyantoro, Burhan. 1995. Penilaian dalam Pengajaran Bahasa dan Sastra (edisi 2). Yogyakarta: BPFE

Sakata dan Kuramachi. 1987. Gaiakokujin no Tame no Kihongo Yoorei Jiten. Tookyoo: Bunkachoo

Suriiee Nettowaaku. 2002. Minna no Nihongo Shokyuu I: Honsatsu. Tookyoo: Suriiee Nettowaaku

Suriiee Nettowaaku. 2002. Minna no Nihongo Shokyuu I: Hyoojun Mondashuu. Tookyoo: Suriiee Nettowaaku

Suriiee Nettowaaku. 2002. Minna no Nihongo Shokyuu I: Oshiekata no Tebiki. Tookyoo: Suriiee Nettowaaku


Refbacks

  • There are currently no refbacks.