Strategi Pemasaran Daerah sebagai Upaya Meningkatkan Peluang Investasi di Kota Semarang

Wahyono -

Abstract

Penelitian ini ditujukan untuk menggambarkan dan menganalisis strategi marketing regional sebagai salah satu usaha untuk meningkatkan investasi lokal. Wilayah pemasaran pada dasarnya adalah sebuah bangunan keunggulan kompetitif sebagai salah satu usaha untuk meningkatkan produktivitas. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pengaruh persepsi dan ekspektasi suatu daerah baik dari masyarakat daerah itu sendiri maupun pihak-pihak dari luar yang mempunyai keterkaitan dengan daerah tersebut terhadap investasi. Lebih lanjut, hal tersebut akan meningkatkan kualitas dan standarkehidupan dalam jangka panjang. Studi ini menggunakan data primer dan sekunder untuk mengidentifikasi persepsi stakeholder (karyawan, investor, pemerintah, dan komunitas) yang digunakan untuk menganalisis kebijakan yang tepat dan strategi pemasaran untuk pemerintah daerah, yang ditujukan untuk meningkatkan investasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa variabel yang sangat menentukan kesan dan rasa tertarik mereka terhadap Kota Semarang tentang dinamika kehidupan masyarakat, sedangkan aspek potensi dan peluang dari dan di dalam dinamika masyarakat cukup besar untuk dimanfaatkan dalam pengembangan peluang investasi Kota Semarang

 

This study aimed to describe and analyze the regional marketing strategy as an attempt to increase local investment. Regional marketing is basically a building competitive advantage as one of the efforts to improve productivity. This Reseach aims to analyze the influence of perceptions and expectations of a good area of the region itself as well as external parties that have a connection with the area of investments. It will improve the quality and standart of living in the long run. The results primary and secondary data to identify the perceptions of stakeholders (employees, investors, governments, and communities) are used to analyze the appropriate policies and marketing strategies for local government, The results showed that the variables that determine their interest and impression on the city of Semarang on the dynamics of community life, while aspects of the potential and opportunities within the community dynamics and large enough to be utilized in the development of investment opportunities

Keywords

Marketing;Regional marketing strategic;Local investment;Marketing of places

Full Text:

PDF

References

Brodie, R. J., Nicole, E. C & Heidi, W. 2008. Contemporary Marketing Practices Research Program: A Review of the First Decade. Journal of Business & Industrial Marketing. Vol. 23, No. 2, pp: 84-94.

Campbell, J & Sally, G. 2005. Implementing Action Plan Strategies for Marketing Library Services. College & Undergraduate Libraries. Vol. 12, No. 1, pp: 153.

Chiliya, N. 2009. The Impact of Marketing Strategies on Profitability of Small Grocery Shops in South African Townships. African Journal of Business Management. Vol. 3, No. 3, pp: 70-79.

Kertajaya, H & Yuswohady. 2005. Atracting Tourists, Traders, Investors: Strategi Memasarkan Daerah di Era Otonomi. Jakarta: Gramedia.

Kotler, P. 2009. Marketing Management. Eleventh Edition. New Jersey: Prentice-Hall, Inc.

Kotler, P & Amstrong. 2008. Marketing Asian Places: Attracting Investment, Industry, and Tourism to Cities, States, and Nations. Singapore: John Wiley & Sons, Inc.

Ngowi, H. P. 2009. Economic Development and Change In Tanzania Since Independence: The Political Leadership Factor. African Journal of Political Science and International Reletions. Vol. 3, No. 4, pp: 259-267.

Rehman, S. 2010. Integrated Marketing Communication and Promotion. International Refereed Research Journal. Vol. 11, No. 4 pp: 187.


View Counter: Abstract - 4270 and PDF - 1343

Refbacks

  • There are currently no refbacks.