Pemahaman Siswa SMP terhadap Konsep Persamaan Linear Satu Variabel (PLSV) Ditinjau dari Perbedaan Jenis Kelamin

Abdul Yazid Nafii

Abstract

Penelitian ini merupakan jenis penelitian kualitatif yang bertujuan untuk mendiskripsikan pemahaman siswa SMP terhadap konsep persamaan linear satu variabel (PLSV) ditinjau dari perbedaan jenis kelamin. Hasil penelitian menunjukan bahwa subjek perempuan dan subjek laki-laki mempunyai perbedaan dalam membuat pernyataan tentang ciri-ciri PLSV dan membangun menggunakan model sebab-akibat dari suatu sistem (PLSV). Perbedaan muncul karena subjek perempuan hanya dapat menyebutkan sebagian ciri-ciri PLSV, sedangkan subjek laki-laki melakukan kesalahan dalam menjelaskan akibat yang dihasilkan dari operasi hitung pada suatu PLSV dengan suatu konstanta. Sedangkan dalam menyajikan PLSV ke dalam representasi yang beragam, memberikan contoh PLSV yang berbeda, mengelompokan beberapa kalimat matematika ke dalam contoh dan bukan contoh PLSV, menyimpulkan PLSV dengan alasan logis, serta menyebutkan kesamaan dan perbedaan PLSV dan bukan PLSV kedua subjek tidak menunjukkan perbedaan yang signifikan.

This research is a type of qualitative research that aims to describe students' understanding of Junior High School on the concept of linear equations of one variable (PLSV) in terms of gender differences. The results showed that female subjects and male subjects are different in making statements about PLSV characteristics and constructing using cause-and-effect models of a system (PLSV). The differences between female subjects and male subjects as follows: mention some of the features of the PLSV, whereas the male subject makes a mistake in explaining the result of the counting operation on a PLSV constantly. Whereas in presenting the PLSV into multiple representations, giving different examples of PLSV, grouping several mathematical sentences into samples rather than examples of PLSV, summarizing PLSV with logical reasons, and mentioning the similarities and differences between PLSV and not PLSV the two subjects didn’t perform significant differences.

Keywords

Understanding; the Concept of linear equations one variable; difference sex

References

Amir, Z.A. (2013). Perspektif Gender Dalam Pembelajaran Matematika. Marwah: Jurnal Perempuan, Agama dan Jender, 12(1), 15-31.

Benbow, C. P., & Stanley, J. C. (1980). Sex differences in mathematical ability: fact or artifact? Science, 210 (4475), 1262-1264.

Godino, J. D. (1996). Mathematical concepts, their meanings and understanding. In Psychology of Mathematics Education (PME) conference (Vol. 2, pp. 2-417). The Program Committee Of The 18th PME Conference. Universidad de Valencia.

Khuluq, M.H. (2015). Developing Students’ understanding of Linear Equations With One Variable Through Balancing Activities (Doctoral dissertation, Sriwijaya University).

Krismanto, A. (2009). Modul Matematika SMP Program Bermutu Kapita Selekta Pembelajaran Aljabar di Kelas VII SMP. Sleman: Pusat Pengembangan dan Pemberdayaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan (PPPPTK) Matematika.

Mayer, R. E. (2002). Rote versus meaningful learning. Theory into practice, 41(4), 226-232.

NCTM. (2000). Principles and Standards for School Mathematics. United States of America: The National Council of Teachers of Mathematics, Inc.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.