Penerapan Pembelajaran Missouri Mathematics Project pada Pencapaian Kemampuan Komunikasi Lisan Matematis Siswa Kelas VIII

S. Novianti, Prof. Kartono

Abstract

Matematika sekolah merupakan mata pelajaran yang dipelajari pada setiap jenjang pendidikan. Pada pembelajarannya ditemukan permasalahan kemampuan komunikasi lisan matematis siswa masih rendah. Selain itu, materi garis singgung juga dianggap sulit oleh siswa. Sampel penelitian ini adalah siswa kelas VIIIB, VIIIC, dan VIIID SMP Negeri 2 Demak. Kelas eksperimen adalah kelas VIIIE yang menggunakan pembelajaran Missouri Mathematics Project (MMP). Teknik pengumpulan datanya dengan tes tertulis, pengamatan, dan tes lisan. Instrumen yang digunakan adalah soal tes, lembar pengamatan, dan lembar penskoran tes lisan. Hasil penelitian menunjukkan rata-rata skor kemampuan komunikasi lisan matematis siswa pada kelas eksperimen telah mencapai minimal skor ketuntasan individu. Berdasarkan pengujian proporsi diperoleh hasil kelas eksperimen telah mencapai ketuntasan klasikal. Hasil tersebut diperkuat dengan hasil uji perbedaan rata-rata. Rata-rata perolehan skor kemampuan komunikasi lisan matematis siswa kelas eksperimen lebih tinggi jika dibandingkan dengan kelas kontrol. Dari hasil pengolahan data dengan SPSS 17.00 for windows diperoleh rata-rata perolehan skor kemampuan komunikasi lisan matematis kelas eksperimen adalah 32,5 sedangkan untuk kelas kontrol 22,2667. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa pembelajaran Missouri Mathematics Project (MMP) efektif pada pencapaian kemampuan komunikasi lisan matematis siswa.

Mathematic is a subject which learned in every level’s education. There is a problem that found in mathematic’s learning. The ability of verbal communication in mathematics is low. Moreover, the students find that the tangent circle is the difficult’s subject. The samples of this research is the students of VIIIB, VIIIC, and VIIIE in SMP Negeri 2 Demak. The experiment’s class is VIIIE that use Missouri Mathematics Project learning. To accumulate the data is used test, observation, and verbal test. Instrument which used is questions for the test, observation’s sheet, and the scoring sheet for verbal test. The result of research are mean of the verbal communication’s scores of experiment class is fulfill the individual’s exhaustiveness. Based on the proportion’s check, experiment class is fulfill the clasical’s exhaustiveness. Not only that, based on the independent t test mean of the verbal communication’s scores of experiment class is more than control class. SPSS 17.00 for windows is used to process the data, and the result is mean of the experiment class is 32,5 and mean of the control class is 22,2667. So, the conclusion is Missouri Mathematics Project learning is effective to reach verbal communication in mathematics.

Keywords

verbal; mathematics communication; Missouri Mathematics Project; MMP

Full Text:

PDF

References

Brenner, M. E. (1998). Development of Mathematical Communication in Problem Solving Groups by Language Minority Students, artikel dalam Bilingual Research Journal, Vol. 22, pp. 149–174.

Depdiknas. (2006). Standar Isi. Jakarta: Direktur Jendral Pendidikan Dasar dan Menengah.

Folland, G. B. (2010). Speakingwith theNatives: Reflections on Mathematical Communication, artikel dalam Notices of the AMS. Vol. 57, pp. 1121–1124.

Good, T. L. & Grouws, D. A. (1979). Teaching and Mathematics Learning, artikel dalam Journal of Theacher Education. Vol. 2, pp. 39–45.

Rosenshine, B. (1987). Teaching Functions in Instructional Programs. University of Illinois-Champaign.

Setyosari, P. (2012). Metode Penelitian Pendidikan dan Pengembangan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Shadiq, F. (2004). Pemecahan Masalah, Penalaran, dan Komunikasi. Yogyakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Slavin, R. E. & Lake, C. (2007). Effective Programs in Elementary Mathematics: A Best-Evidence Synthesis. U.S.: John Hopkins University.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.