PEMEROLEHAN BAHASA ANAK DI SUMATERA BARAT (KAJIAN MEAN LENGTH OF UTTERANCE [MLU])

Marsis Marsis, Witri Annisa

Abstract


Manusia memperoleh bahasa merupakan satu masalah yang unik dan perlu dibuktikan. Berbagai teori dari disiplin ilmu telah dikemukakan oleh para peneliti untuk menerangkan bagaimana proses pemerolehan bahasa di kalangan anak-anak. Salah satu perkembangan bahasa yang unik dialami anak adalah perkembangan sintaksis. Pada periode awal, anak menggunakan kalimat satu kata, kalimat dua kata, kalimat tiga kata, dan seterusnya sampai tahap kalimat lengkap strukturnya (agentaction-object-location). Metode pengumpulan data dilakukan melalui observasi dengan mengamati subjek. Hasil penelitian menunjukkan bahwa beberapa subjek berada pada tahap yang sesuai dengan ketetapan Brown, yaitu subjek YFE dan GFB dengan MLU 1,4 dan 1,54. Namun, subjek AHM, SFZ, dan FNS berada di atas tahap yang ditetapkan Brown dengan MLU 2,96, 2,44, dan 2,72; subjek NLH, BRT, dan ZY berada di bawah tahap yang ditetapkan Brown dengan MLU 3,66, 2,68, dan 3,3.

Human language acquisition is a unique problem and needs to be proven. Various theories have been advanced by researchers to explain how the process of acquiring language among children. One of the unique language developments experienced by children is the development of syntax. In the early period, the child uses a one-word sentence, two-words sentence, three-words sentence, and so on until the complete phase of the structure (agent-action-object-location). The method of data collection is done by observing the subject. The results show that some subjects are at the stage consistently with the Brown stipulations, namely the subject of YFE and GFB with MLU 1.4 and 1.54. However, the subjects AHM, SFZ, and FNS are above the established stage of Brown with MLU 2.96, 2.44, and 2.72; the subject of NLH, BRT, and ZY is below the established stage of Brown with MLU 3,66, 2,68, and 3,3.


Keywords


language acquisition, MLU, children

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.