MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SEJARAH SISWA MELALUI PENDEKATAN PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL DENGAN MEDIA VCD PEMBELAJARAN

Atno Atno(1),


(1) Mahasiswa Pendidikan Sejarah PPs UNS

Abstract

The purpose of this study was to improve learning outcomes of students with the application of contextual learning using VCD learning media in the subject of history, in grade XI IPA 1 SMA N 1 Banjarnegara, in the academic year of 2009/2010. The study used class action research approach with stages consisting of two cycles. Research data obtained by using interviews and observation with the observation sheet and evaluation tests. Data analysis technique used in this study is simple descriptive statistical analysis. The results showed that there was an increase on teaching outcomes. Based on research, it is results suggested that contextual learning models with learning VCD media need to be implemented in the classroom learning, because learning model can enhance the understanding of materials and student learning outcomes and can introduce local history, so students understand more and they can, utilize, and understanding the existing memorial in the neighbourhood.


Keywords: Learning Results, Contextual Learning, VCD Learning

Tujuan dari kajian ini adalah untuk meningkatkan hasil belajar siswa dengan penerapan pembelajaran kontekstual dengan media pembelajaran VCD pada pelajaran sejarah siswa kelas XI IPA 1 SMA N 1Banjarnegara pada tahun ajaran 2009/2010. Pelitian ini menggunakan pendekatan penelitian tindakan kelas yang terbagi menjadi dua siklus. Pengumpulan data penelitian menggunakan wawancra dan observasi dengan instrument berupa lembar observasi dan tes evaluasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terjadi peningkatan hasil belajar. Berdasarkan hasil penelitian disarankan bahwa penerapan pembelajaran kontekstual dengan media VCD pembelajaran dapat digunakan untuk pembelajaran di dalam kelas. Hal ini karena model pembelajaran ini dapat menghubungkan antara materi dan pemahaman siswa, serta mewujudkan pemahaman terhadap sejarah lokal. Dengan demikian, siswa menjadi lebih paham, mampu memanfaatkan dan mengetahui memori kolektif di lingkungan sekitarnya.

 

Kata kunci: hasil belajar, pembelajaran kontekstual, VCD pembelajaran

 

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.