PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN DAN GAYA KOGNITIF TERHADAP HASIL BELAJAR SEJARAH

Samsidar Tanjung

Abstract

This study aims to investigate the effect of multi-channel teaching media and cognitive styles toward the history learning achievement. This quantitative, experimental study employs a 2X2 factorial design. It involves two independent variables, i.e. multi-channel teaching media (X1) and cognitive styles (X2), and learning achievement (Y) as the dependent variable. Population of the study is all students of the History Education Department who are taking the History of Indonesia 3. Samples are selected from this group using random sampling and are collected by conducting Learning Achievement and Cognitive Style tests. Findings signify that: (1) Teaching activities which utilize teaching media by utility (making use of the environment) bring greater learning achievement compared to those that utilize teaching media by design. (2) There are differences between the learning achievements of students. Those with field-independent cognitive style show better achievement than students who are field-dependent. (3) Findings show that students of the Indonesian History 3 course who were taught using teaching media by utility obtain better learning achievement than those who were taught using teaching media by design. Making use of the media available in the immediate learning environment will make it easier for students to manipulate information that they receive with their respective cognitive structure.

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh media dan gaya kognitif terhadap hasil belajar sejarah. Penelitian menggunakan eksperimen ini menggunakan desain faktorial 2X2. Ini melibatkan dua variabel independen, yaitu media pembelajaran (X1) dan gaya kognitif (X2), dan prestasi belajar (Y) sebagai variabel dependen. Populasi penelitian ini adalah seluruh mahasiswa Jurusan Pendidikan Sejarah yang mengambil Sejarah Indonesia 3. Sampel dipilih menggunakan random sampling dan dikumpulkan dengan melakukan hasil Belajar dan tes Gaya kognitif. Temuan menandakan bahwa: (1) kegiatan Pengajaran yang memanfaatkan media pembelajaran by utility (memanfaatkan lingkungan) membawa hasil belajar yang lebih besar dibandingkan dengan mereka yang memanfaatkan media pembelajaran by design. (2) Ada perbedaan antara prestasi belajar siswa. Mereka dengan gaya kognitif menunjukkan prestasi lebih baik. (3) Temuan menunjukkan bahwa siswa dari kuliah Sejarah Indonesia 3 yang diajarkan menggunakan media pembelajaran by utility memperoleh prestasi belajar yang lebih baik daripada mereka yang diajarkan menggunakan media yang mengajar dengan by design. Memanfaatkan media yang tersedia di lingkungan belajar langsung akan memudahkan siswa untuk memanipulasi informasi yang mereka terima dengan struktur kognitif mereka masing-masing.

Keywords

media; gaya kognitif; hasil belajar sejarah

Full Text:

PDF

References

Tsabit Azinar Ahmad, Ibnu Sodiq, Andy Suryadi. 2014. Kendala-Kendala Guru dalam Pembelajaran Sejarah Kontroversial di SMA Negeri Kota Semarang. Paramita, 24 (2). Hlm. 137-154.

Ary, Donald, dkk. 2004. Pengantar Penelitian Dalam Pendidikan. Terjemahan Arief Furchan Surabaya: Usaha Nasional.

Baharuddin dan Esa Nur Wahyudi. 2007. Teori Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Diptoadi, V.L., dkk. The Influence of Learning Styles and Learning Strategies on the Reading Achievement of Persons Using English as a Foreign Language. Jurnal Teknologi Pembelajaran. Volume 11 (1) 2003.

Gagne, N.L and David. C Buliner. 2002. Educational Psychology. Third Edition. Boston: Houghton MIFFPIN Company.

Gagne, Robert M. 1974. Essentials of Learning for Instruction. New Jersey: Hill Dale,

Gradler, Margareth E. Bell. 1991. Belajar dan Membelajarkan. Jakarta: Rajawali.

Hamid, A.K. 2002. Pengaruh Penyajian Ringkasan dan Gaya Kognitif Terhadap Hasil Belajar. Disertasi. Program Pasca Sarjana IKIPJakarta.

Kochhar, S.K. 2008. Pembelajaran Sejarah. Penerjemah Purwanta dan Yofita Hardiwati. Jakarta: Grasindo.

Sadiman, Arief W., dkk. 2002. Media Pendidikan: Pengertian, Perkembangan dan Pemanfaatannya. Jakarta: Rajawali Press.

Suryadi, Andy. 2012. Pembelajaran Sejarah dan Problematikanya. Historia Pedagogia, 1 (1). Hlm. 7484

Wineburg, Sam. 2006. Berpikir Historis: Memetakan Masa Depan Mengajarkan Masa Lalu. Masri Maris (penerjemah). Jakarta: Yayasa Obor Indonesia.

Witkin, H.A., dkk. 1977. Field-Dependent and Field-Independent Cognitive Styles and Their Educational Implications. Review of Educational Research, 47 (1). Hlm. 1-64.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.