Perilaku Konsumen Pengaruhnya terhadap Keputusan menjadi Nasabah pada Kopwan Syari’ah
Abstract
Penelitian ini dilakukan untuk menentukan faktor-faktor yang mempengaruhi keputusan pelanggan di Koperasi Wanita Syariah Saraswati yang terletak di Karanganyar Kabupaten, Jawa Tengah, Indonesia. Koperasi Jasa Keuangan Syariah adalah lembaga keuangan mikro syariah yang dioperasikan dengan non-bunga model. Data yang diperoleh menggunakan kuesioner dibagikan kepada 100 responden (pelanggan) yang dipilih secara acak sebagai sampel. Hasil regresi berganda menunjukkan bahwa variabel tingkat bagi hasil, persyaratan administrasi, sistem syariah operasional dan promosi dengan positive dan secara parsial mempengaruhi keputusan pelanggan, sementara itu, tingkat bagi hasil, persyaratan administrasi, sistem syariah operasional dan promosi berpengaruh terhadap keputusan pelanggan. Promosi merupakan variabel yang paling  mempengaruhi keputusan pelanggan di Koperasi Perempuan Distrik Syariah Saraswati Karanganyar.
Â
This research to determine the factors that influence customer’s decisions at the Women’s Cooperative Syaria Saraswati is located in Karanganyar district, Central Java, Indonesia. Cooperative Syaria Financial Services is Islamic microfinance institutions have typically operated with non-interest model. Data obtained using questionnaire distributed to 100 respondents  are selected randomly as the sample. The regression results show that variable level of profit sharing, administrative requirements, sharia operational systems and the promotion in positive are partially influence the customer’s decision. That’s mean there are simultaneously the effect of the level of profit sharing, administrative requirements, sharia operational systems and the promotion to the customer’s decision. Promotion is the most dominant variable influencing the customer’s decisions at the Women’s Cooperative Shariah Saraswati Karanganyar district.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Bernhardt & Christopher, P. C. 2006. Profit sharing (with workers) facilitates collusion (among firms). RAND Journal of Economics. RAND Corporation.
Chartrand, L., Huber, J., Shiv, B & Robin, J. T. 2007. Journal of Consumer Research. Vol. 35, No. 2 August.
Kotler, P & Kevin, L. K. 2006. Manajemen Pemasaran Jilid 1. Edisi Ketiga Belas. Terjemahan Bob Sabran. MM. Jakarta: Erlangga.
PP No. 9 Tahun 1995 tentang Pelaksanaan Kegiatan Usaha Simpan Pinjam oleh Koperasi.
Malkoc, S., Zauberman, G & Ulu, C. 2005. Consuming now or later? The interactive effect of timing and attribute alignability. Psychological Science. Vol. 16, No. 5, pp: 411–417.
Ozgener, S. & Iraz, R. 2005. Customer relationship management in small-medium enterprises: the case of Turkish tourism industry. Tourism Management. Vol. 27, No. 6, pp: 1356-1363.
Sarsono. 2007. Analisis Beberapa Faktor yang Mempengaruhi Keputusan Menjadi Debitur pada Perum Pegadaian Cabang Gading Surakarta. Surakarta : UNIBA.
Wang, Y., Wang, K. L & Yao, J. T. 2007. Marketing mixes for digital products: a study of the marketspaces in China. International Journal of Technology Marketing. Vol. 4, No. 1. pp: 15-42.
View Counter: Abstract - 5719 and PDF - 4904
Refbacks
- There are currently no refbacks.