Perception of Illiterate Society Toward The Functional Literacy Program

Bayu Adi Laksono(1), Supriyono Supriyono(2), Sri Wahyuni(3),


(1) Departemen of Nonformal Education, Faculty of Education, Universitas Negeri Malang
(2) Departemen of Nonformal Education, Faculty of Education, Universitas Negeri Malang
(3) Departemen of Nonformal Education, Faculty of Education, Universitas Negeri Malang

Abstract

Perception has the important role in determining the worldview and impacts significantly, including on the functional literacy programs. The aim of this study is to reveal the perception of the illiterate in functional literacy programs. This research uses the qualitative approach with the type of phenomenology research. The research was conducted in Kadur Sub-district, Pamekasan Regency. The informants used were 6 persons who were illiterate in the functional literacy program. Data collection techniques use in-depth interviews and documentation studies. Analysis of this research data using Miles and Huberman model. The results of the study show several peceptions that formed in the functional literacy programs. Based on the research, it can be concluded that illiterate people perceive the functional literacy program as a place of fulfilment of desire, including the desire to get reward, acknowledgement, and appreciation of figure. As a place of fulfilment of needs, including the need to socialize, facing the times, empowered, and worship. The benefits of this research can be used for literacy education practitioners to improve the quality of the program by accommodating the wishes and needs of the learning community

Keywords

perception, illiterate, functional literacy

Full Text:

PDF

References

Badan Pusat Statistik. (2017). Persentase Penduduk Buta Huruf menurut Kelompok Umur tahun 2011 – 2017. Badan Pusat Statistik. Diambil dari http://bit.ly/2AlHXy0

Basri, A. (2017, September 8). Disdik Pamekasan Semangat Tekan Angka Warga Buta Aksara. Diambil 20 Juni 2018, dari https://radar.jawapos.com/radarmadura/read/2017/09/08/12319/disdik-pamekasan-semangat-tekan-angka-warga-buta-aksara

Creswell, J. W. (2017). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications.

Direktorat Pembinaan Pendidikan Keaksaraan dan Kesetaraan. (2017). Petunjuk Teknis: Bantuan Operasional Penyelenggaraan Pendidikan Keaksaraan Dasar Tahun 2017. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. Diambil dari http://sibopaksara.kemdikbud.go.id/uploads/2017-06/tampilan-juknis-kd-sip.pdf

Faesol, A. (2014). Efektivitas Diskon Dan Hadiah Sebagai Sarana Promosi Penjualan Untuk Menarik Niat Beli Konsumen Pada Bumbu Magic Lezat. Jurnal Manajemen Bisnis, 3(1).

Hasan, S. S. (2006). Implementasi Dan Evaluasi Kebijakan Program Pemberantasan Buta Aksara di Kabupaten Jember Tahun 2006. Universitas Jember, Jember. Diambil dari http://repository.unej.ac.id/handle/123456789/26317

Hefni, M. (2012). “Bernegosiasi†Dengan Tuhan Melalui Ritual Dhâmmong (Studi atas Tradisi Dhâmmong sebagai Ritual Permohonan Hujan di Madura). KARSA: Journal of Social and Islamic Culture, 13(1), 63–70.

Indrianti, D. T., Khutobah, K., & Latif, M. A. (2017). Potensi Kearifan Lokal dalam Pendidikan Keaksaraan Fungsional pada Masyarakat Perdesaan di Kabupaten Jember. Journal of Nonformal Education, 3(2), 140–148.

Jalal, F., & Kusnadi. (2005). Pendidikan Keaksaraan: Filosofis, Strategi, dan Implementasi. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Luar Sekolah.

Machmud, H. S. (2005). Mutiara Juz’amma. Mizan Pustaka.

Maslow, A. H. (1943). A theory of human motivation. Psychological review, 50(4), 370.

Murray, H. A. (1937). Facts which support the concept of need or drive. The Journal of Psychology, 3(1), 27–42.

Niko, N. (2016). Pengembangan Model Pembelajaran Keaksaraan Fungsional Dengan Menggunakan Pendekatan Akret Berbasis Life Skill Pada Perempuan Pedesaan. CISOC: Pengembangan Sosial & Kemampuan Vocational, 2(1).

Notoatmodjo, S. (2007). Promosi Kesehatan dan Ilmu Perilaku. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Rakhmad, J. (2005). Psikologi Komunikasi Edisi Revisi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Ratnasari, M., & Widayati, A. (2012). Pengaruh Persepsi Siswa Tentang Profesionalisme Guru dan Penggunaan Media Pembelajaran Terhadap Prestasi Belajar Akuntansi Keuangan Siswa Kelas XI Program Keahlian Akuntansi SMK Negeri 1 Depok Tahun Ajaran 2011/2012. Kajian Pendidikan Akuntansi Indonesia, 2(1).

Rochana, T. (2012). Orang Madura: Suatu Tinjauan Antropologis. Humanus, 11(1), 46–51.

Santoso, W. M. (2016). Ilmu Sosial di Indonesia: Perkembangan dan Tantangan. Yayasan Pustaka Obor Indonesia.

Saputra, R. (2013). Analisa pengaruh Motivasi, persepsi, Sikap konsumen terhadap keputusan pembelian mobil daihatsu Xenia di Sidoarjo. Jurnal Strategi Pemasaran, 1(1).

Suwati, Y. (2013). Pengaruh Kompensasi dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Pada PT. Tunas Hijau Samarinda. Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 1(1), 41–55.

Wahyuni, D. U. (2008). Pengaruh Motivasi, Persepsi dan Sikap Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian Sepeda Motor Merek" Honda" di Kawasan Surabaya BaraT. Jurnal Manajemen dan Kewirausahaan, 10(1), pp–30.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexing & Abstracting