KAJIAN PERBANDINGAN HISTORIOGRAFI PENDIDIKAN DI AMERIKA SERIKAT, AUSTRALIA, DAN INDONESIA
(1) Jurusan Sejarah, Universitas Sanata Dharma, Yogyakarta.
Abstract
This article compares historiography of education in United States, Australia, and Indonesia. It aims to understand similarities and differences text book of history learning in high school in three countries. The comparative study focuses on two aspects in historiography of education, i.e. approach and discourse. The result of study shows that in three country use the narrative approach. In Indonesia, beside narrative, the writers of history text book also used structural approach and apply theories, concepts, and generalization from social sciences and humanities. In aspect of discourse, the historiography of education in United States and Australia placed their peoples as subject and main actor in history. In other side, historiography of education in Indonesia placed their peoples as object in any historical act had been done by foreigner.
Artikel ini bermaksud membandingkan historiografi pendidikan di Amerika Serikat, Australia dan Indonesia. Tujuannya adalah untuk memahami persamaan dan perbedaan buku teks pelajaran sejarah yang digunakan untuk siswa SMA di ketiga negara. Kajian komparatif difokuskan pada dua aspek utama dari historiografi pendidikan, yaitu pendekatan dan wacana. Hasil kajian menunjukkan bahwa historiografi pendidikan di ketiga negara menggunakan pendekatan naratif. Di Indonesia, selain naratif, penulis buku teks pelajaran sejarah juga menerapkan pendekatan struktural dengan menggunakan teori, konsep, generalisasi dari ilmu sosial dan humaniora. Dari perspektif wacana, historiografi pendidikan di Amerika Serikat dan Australia menempatkan masyarakatnya sebagai subjek atau pemeran utama dalam sejarah. Di pihak lain, historiografi pendidik-an di Indonesia menempatkan masyarakatnya sebagai objek dari berbagai tindakan historis yang dilakukan bangsa asing.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Anderson, Benedict. 1991. Imagined Communities: Reflection on the Origin and Spread of Nationalism. New York: Verso.
Ansary, H. and Esmat Babaii. 2002. “Universal Characteristics of EFL/ESL Textbooks: A Step Towards Systematic Textbook Evaluation”. The Internet TESL Journal, VIII (2). February 2002.
Apple, Michael W. 1993. Official Knowledge: Democratic Education in A Conservative Age. London: Routledge.
Beck, Roger B. et.al. 2005. World History: Pattern of Interaction. Illinois: McDougal Littell.
Curaming, R. 2002. Towards Reinventing Indonesian Nationalist Historiography. Dalam http://kyotoreview.org/issue-3-nations-and-stories/an-introduction-to-indonesian-historiography/
Danzer, Gerald A., et.al. 2002. The Americans. Illinois: McDougal Littell
Darlington, Robert. 2012. History Alive 10 for the Australian Curriculum. Queensland: John Wiley & Sons Australia, Ltd
Depdiknas. 2006. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Sejarah. Jakarta: Depdiknas.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. 2014a. Sejarah Indonesia Untuk Kelas X Semester 1 dan 2. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. 2014b. Sejarah Indonesia Untuk Kelas XI Semester 1 dan 2. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Kochhar S.K. 2008. Teaching History: Pembelajaran Sejarah. Terjemahan H. Purwanta. Jakarta: Grasindo.
Loewen, W. 1995. Lies My Teacher Told Me: Everything Your American History Textbook Got Wrong. New York: Touchstone Rockeveller Center.
Moreau, Joseph. 2004. School Book Nation: Conflicts over American History Textbooks from the Civil War to the Present. Michigan: The University of Michigan Press
National Center for History in The School (NCHS). 1996 National Standards for History. Los Angeles: NCHS.
Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 11 Tahun 2005 tentang Buku Teks Pelajaran.
Selden, Mark. 2005. “Remembering 'The Good War': The Atomic Bombing and the Internment of Japanese-Americans in U.S. History Textbooks”. The Asia-Pacific Journal. May 8, 2005.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.