Eskalasi Usaha dan Penyuluhan Pemasaran Berbasis E-Commerce sebagai Representasi Program Wira Desa di Desa Sumowono

  • Indah Urwatin Wusqo Department of Integrated Natural Sciences Faculty of Mathematics and Natural Sciences Universitas Negeri Semarang, Indonesia
Keywords: Wira Desa; Eskalasi; Besek; Gula Jawa; Mahkota Dewa

Abstract

Escalation is an increase the business escalation of the product representing the Wira Desa program aims to increase sales value and expand e-commerce based markets. Wira Desa activity is located in Sumowono Village, Kaligesing District, Purworejo Regency, Central Java. The representative products of the Wira Desa program are besek crafts, the production of palm sugar, as well as traditional medicine for the dried Mahkota Dewa. The method of implementing the Wira Desa activity program consists of 6 stages. First, we conducted a site survey, then socialized the program, then formed an association, continued with marketing training, then purchased equipment and product marketing, and evaluated the program. Based on the research conducted, it was found that 54% of participants thought that Wira Desa activities were useful, then 67% of participants answered that Wira Desa activities were clear and easy to understand, 60% of participants felt the benefits of Wira Desa activities, and the last 53 % of participants were satisfied with this Wira Desa activity.

References

[1] Abdurrahman, S., & Syarif, S. (2021). Gula Kelapa sebagai Alternatif Pengobatan Penyakit Diabetes di Desa Talia Kecamatan Poasia Kota Kendari. Jurnal Pengabdian Saintek Mandala Waluya, 1(1), 13–21.
[2] Adiputra, K., Mudra, I. W., & Muliawati, N. P. (2018). Inovasi Dekorasi dan Fungsi Kerajinan Anyaman Besek di Desa Sidetapa Buleleng. PRABANGKARA Jurnal Seni Rupa Dan Desain, 22(1), 38–43.
[3] Ayu, G., Dewi, K., Yasintha, P. N., & Purnamaningsih, P. E. (2015). Implementasi Kebijakan Izin Usaha Mikro dan Kecil ( IUMK ) di Kecamatan Denpasar Barat. Open Journal System Universitas Udayana, Vol. 5 No.1, 2018, Hlm. 8., 5(1), 1–11.
[4] Dirjen Dikti. (2021). Buku Panduan Wira Desa 2021. Jakarta : Kemendikbud.
[5] Elsiana, E., Satmoko, S., & Gayatri, S. (2018). Pengaruh Fungsi Kelompok Terhadap Kemandirian Anggota pada Kelompok Tani Padi Organik di Paguyuban Al-Barokah Desa Ketapang, Kecamatan Susukan Kabupaten Semarang, Jawa Tengah. Jurnal Ekonomi Pertanian Dan Agribisnis, 2(2), 111–118. https://doi.org/10.21776/ub.jepa.2018.002.02.4
[6] Evasari, A. D., Utomo, Y. B., & Ambarwati, D. (2019). Pelatihan Dan Pemanfaatan E-Commerce Sebagai Media Pemasaran Produk UMKM Di Desa Tales Kecamatan Ngadiluwih Kabupaten Kediri. Cendekia : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 75. https://doi.org/10.32503/cendekia.v1i2.603
[7] Fiana, N., & Oktaria, D. (2016). Pengaruh Kandungan Saponin dalam Daging Buah Mahkota Dewa ( Phaleria macrocarpa ) terhadap Penurunan Kadar Glukosa Darah. Majority, 5(4), 128–132.
[8] Hadijah, H., &Amin, A. (2020).Workshop Budidaya Bambu Dan Pelatihan Kerajinan Bambu Dalam Rangka Mewujudkan Desa Ekowisata Kampung Bambu Alu.Proceeding Seminar Nasional, Tentang: Membangun Sinergitas Abdimas Dalam Meningkatkan Kualitas Pengabdian Masyarakat Di Era 4.0, 15–22.

[9] Harinie, L.T., & Hukom, A. (2020). Pendampingan Dalam Memasarkan Produk Hasil Usaha UKM Melalui Penggunaan Media Sosial Di Kabupaten Gunung Mas Kalimantan Tengah. Engagement: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat. 4( 1 ),51–59.
[10] Karina, M. (2019). Pengaruh E-Servicescape Online Market Place Shopee pada Perecevied Value dan Kepuasan Pelanggan, serta Dampaknya terhadap Loyalitas Pelanggan. Junal Maksipreneur, 9(1). Doi:m= 10.24912/jmbk.v3i1.4917.
[11]Kasmi, Adi Nurdian Candra. 2017. “Penerapan E-Commerce Berbasis Business To Consumers Untuk Meningkatan Penjualan Produk.” Jurnal Aktual STIE Trisna Negara 15(2):109–16.
[12]Kusnindar, A. A., Juliono, & Yudis, A. (2018). Pemanfaatan E-Commerce Pada Umkm Di Kabupaten Pringsewu. Jurnal Kelitbangan Pengembangan Dan Inovasi Iptek Kabupaten Pringsewu Volume, 3(2), 84–94. https://jurnallibangpringsewu.com/index.php/jurnallitbang/article/view/38/31
[13] Kusuma A. H. Murti, “Kerajinan Anyam Bambu Di Sanggar Hamid Jaya Desa Gintangan Kecamatan Rogojampi Kabupaten Banyuwangi,” Jurnal Seni Rupa 6, no. 01 (2018): 634–644.
[14] Muslih, M., Etica, U., Rosanti, E., Hastuti, E.W., Mubarok, W. (2020). Pengembangan Sentra Produksi Kemasan Berbasis Anyaman Bambu Melalui Pemberdayaan Karang Taruna dan PKK untuk Peningkatan Ekonomi Masyarakat di Desa Mojorejo Kecamatan Jetis Kabupaten Ponorogo. Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 04(02), 343-362.

[15] Muniarty, P. (2021). Sosialisasi Program Wira Desa Guna Mengembangkan Soft Skills Mahasiswa. JURPIKAT (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 2(2), 1-9. http://jurnal.politeknik-kebumen.ac.id/jurpikat/article/view/606
[16] Nilma, N., Nuzulah, R., & Mardika, P. D. (2020). Penyuluhan Tentang Kewirausahaan melalui Media Sosial Kepada Ibu-Ibu PKK di Wilayah Kelurahan Abadijaya, Sukamaja, Depok. Jurnal PkM (Pengabdian kepada Masyarakat), 3(1), 101-106.
[17] Nurul F. M. R., Krishnan J., Debes B.M.K., Mohamad H., Chaturbhuj K. S., M Hazwan H., & Abdul K. H. P. S. (2016).“Green Composites Made of Bamboo Fabric and Poly (Lactic) Acid for Packaging Applications-A Review.” Materials (Basel, Switzerland) 9(6) :435.

[18] Rai, I. N. A. S., Putri, S. Y., & Astuti, W. R. D. (2019). IPTEKS Bagi Masyarakat: Pemberdayaan Ukm Melalui Kemitraan Dengan Pemerintah Kabupaten Serang Dalam Kegiatan Sosialisasi E-Commerce. JURNAL Comunità Servizio: Jurnal Terkait Kegiatan Pengabdian kepada Masyarakat, terkhusus bidang Teknologi, Kewirausahaan dan Sosial Kemasyarakatan, 1(2), 186-197.
[19] Salshabilla, N. (n.d.). Implementasi Pengurusan Surat Perizinan Pangan Industri Rumah Tangga.
[20] Setiawati, I., & Widyartati, P. (2017, May). Pengaruh Strategi Pemasaran Online Terhadap Peningkatan Laba UMKM. In Proceedings (Vol. 1, No. 1).
[21]Wirawan, I. K. A., Sudibia, K., & Purbadharmaja, I. B. P. (2015). Pengaruh bantuan dana bergulir, modal kerja, lokasi pemasaran dan kualitas produk terhadap pendapatan pelaku UMKM sektor industri di Kota Denpasar. E-Jurnal Ekonomi dan Bisnis Universitas Udayana, 4(1).
Published
2022-10-28
How to Cite
Wusqo, I. (2022). Eskalasi Usaha dan Penyuluhan Pemasaran Berbasis E-Commerce sebagai Representasi Program Wira Desa di Desa Sumowono. BERDAYA Indonesian Journal of Community Empowerment, 2(1), 8-19. https://doi.org/10.15294/berdaya.v2i1.51461
Section
Articles