PEMBUATAN ILUSTRASI BUKU POP-UP SEBAGAI MEDIA PENGENALAN HURUF DAN NAMA-NAMA BINATANG PADA ANAK USIA DINI
PDF

Keywords

Books illustrations
introduction letters and names of animals.

Abstract

This study project creation through four processes, namely: 1 ) setting goals, 2 ) data collection, 3 ) pre-production process, and 4 ) the production process . Preproduction phase include making a sketch , vectorization, and printing and production processes that include cutting , scrapping out , hand assembly, and finishing. In the making of this work resulted in two works illustrated books , namely ; 1) The pop -up book illustration of a combination consisting of 26 illustrations and pop -up animals that are sorted in alphabetical order and 2 ) ilutrasi pop-up book volvelle or wheel divided into four series, namely ; a) water animals series , b ) winged animals series, c ) urban animals series , and d ) wild animals series. With the study project is expected that art students especially design students can design a good design work , innovative and communicative so that they can make a positive contribution through works of art and design .

https://doi.org/10.15294/eduart.v4i1.9779
PDF

References

Arsyad, Azar. 2003. Media pembelajaran. Jakarta: PT.Raja Brafindo persada.

Brotowidjoyo, M. Djarubito. 1989. Zoologi Dasar. Jakarta: Erlangga

Dzuanda. 2009. “Perancangan Buku Cerita Anak Pop-up Tokoh-tokoh Wayang Berseri, Seri Gatotkacaâ€.Skripsiâ€. Program Studi Desain Komunikasi Visual Fakultas Teknik Sipil dan Perancangan, Institut Teknologi Sepuluh November Surabaya.

Gautama, dkk. 2005. Mewujudkan Pendidikan Anak Usia Dini yang Holistik. Seminar dan Lokakarya nasional Pendidikan Anak Usia Dini, Kampus UGM 14-16 November 2005.

Habsari, S. U. H. 2010. Aplikasi Semiotik dan Efek Psikologis Tampilan Warna pada Rumah Minimalis. Riptek Vol.4. hlm. 37-34.

Hawadi, R. 2004. Psikologi Perkembangan Anak: Mengenal Sifat, Bakat, dan Kemampuan Anak. Jakarta: PT.Grafindo.

Indrawati, N. Ketut. 2013. “Desain Buku Pop-up dan Media Pendukungnya Sebagai Pengenalan Pramuka Untuk Remaja di Denpasarâ€. Skripsi. Program Studi Desain Komunikasi Visual Fakultas Seni Rupa dan Desain, ISI Denpasar.

Kimball, John, W. 1983. Biologi Jilid 3 Edisi 5. Jakarta: Erlangga.

Kusmiati, dkk. 1999. Teori Dasar Desain Komunikasi Visual. Jakarta: Djambatan.

Muharrar, Syakir. 2003. Tinjauan Seni Ilustrasi. Jurusan Seni Rupa Fakultas Bahasa dan Seni Universitas Negeri Semarang.

Musfiroh, T. 2003. Memperkenalkan Huruf di Taman Kanak-kanan. Universitas Negeri Yogyakarta. Disajikan di IGTKI Kabupaten Sleman, 8 Juli 2003.

Sahman, H. 1993. Mengenali Dunia Seni Rupa: Tentang Seni, Karya Seni, Aktivitas Kreatif, Apresiasi, Kritik dan Esai. Semarang: IKIP Semarang. Cetakan ke-1. 1993.

Santrock, J. W. 2007. Perkembangan Anak, Jilid 1. Alih bahasa oleh Mila Rachmawati. Jakarta: Erlangga.

Sanyoto, S.E. 2009. Nirmana, Elemen-elemen Seni dan Desain. Yogyakarta: Jalasutra.

Sunaryo, Aryo. 2002. Nirmana: Buku Paparan Perkuliahan Mahasiswa. Semarang: Unnes Press.

Suyanto,Slamet. 2005. Dasar-dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Yogyakarta: Hikayat.

Zaman, B dan Eliyawati, C. 2010. Bahan Ajar Pendidikan Profesi Guru: Media Pembelajaran Anak Usia Dini. Jurusan Pedagogik Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Pendidikan Indonesia Bandung.

http://neozonk.wordpress.com (accesed 15 Februari 2014 jam 01.00 WIB).