Pengaruh Pemahaman Pengetahuan Materi Pendidikan Konservasi terhadap Sikap dan Perilaku Mahasiswa Pendidikan Geografi Universitas Negeri Semarang dalam Pemeliharaan Kebersihan Lingkungan Kos di Kelurahan Sekaran Kecamatan Gunung Pati Kota Semarang
Main Article Content
Abstract
The present research aims to find out the understanding knowledge of conservation education, find
out the student’s attitudes and behaviours in maintaining the cleanliness of boarding house
environment, and find out the influence ofunderstanding knowledge conservation education on
attitude and behaviour of students in maintaining the cleanliness of boarding house environment.
Data collection technique used test, questionnaire, observation sheet, and documentation. Analysis
technique used percentage of descriptive analysis and simple regression analysis. The results of the
research : The understanding knowledge of Geography Education students 2014 was categorized as
high and the mean was 13,7 with the percentage was 68% the criterion was high high. Overall,
students’ attitudes and behaviours in maintaining the cleanliness of boarding house environment
was 87.01 and the percentage was 73% the criterion was high. There was also an influence between
the understanding knowledge conservation education towards attitude and behaviour of students.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pemahaman pengetahuan materi pendidikan
konservasi, mengetahui sikap dan perilaku mahasiswa dalam pemeliharaan kebersihan
lingkungan kos, mengetahui pengaruh pemahaman pengetahuan materi pendidikan
konservasi terhadap sikap dan perilaku mahasiswa dalam pemeliharaan kebersihan
lingkungan kos. Teknik pengumpulan data dengan tes, angket, lembar observasi dan
dokumentasi. Teknik analisis deskriptif persentase dan analisis regresi sederhana. Hasil
Penelitian menunjukkan bahwa pemahaman pengetahuan materi pendidikan konservasi
dalam kategori tinggi dengan nilai rata rata diperoleh 13,7 dengan persentase 68% kriteria
pemahaman pengetahuan sudah tinggi. Sikap dan perilaku mahasiswa dalam
pemeliharaan kebersihan lingkungan kos hasil keseluruhan rata-rata 87,01 dengan
persentase 73% kriteria sudah baik. Serta terdapat pengaruh pemahaman pengetahuan
materi pendidikan konservasi terhadap sikap dan perilaku mahasiswa.