PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN MAKE A MATCH PADA MATA PELAJARAN GEOGRAFI SISWA KELAS X IPS SMA NEGERI 2 KENDAL TAHUN PELAJARAN 2017/2018
Main Article Content
Abstract
Learning is said to be successful if the learning objectives that formulated in the learning plan are successfully
achieved. The use of the right learning model makes it easier for students to understand the material.
Geography learning using the Make a Match learning model allows students to learn with a pleasant
atmosphere. The purpose of this study was to determine the effectiveness of using the Make a Match learning
model on geography lesson viewed from student responses and student learning outcomes. The approach used
in this research is quantitative with the design of experimental research, which uses questions and
questionnaires as a data collection tool. The research population was X grade IPS students of SMA N 2
Kendal with the students of class X IPS 1 and X IPS 2 as the sample. As a result, the experiment class that
received the Make a Match learning model got an average score of 83,47 while the control class got 81,38.
Pembelajaran dikatakan berhasil apabila tujuan pembelajaran yang dirumuskan pada
rencana pembelajaran berhasil dicapai. Penggunaan model pembelajaran yang tepat
mempermudah siswa dalam memahami materi. Pembelajaran geografi menggunakan
metode Make A Match memungkinkan siswa untuk belajar dengan suasana yang
menyenangkan. Tujuan dalam penelitian ini adalah untuk mengetahui efektifitas
penggunaan model pembelajaran Make A Match pada mata pelajaran geografi dilihat
dari tanggapan siswa dan hasil belajar siswa. Pendekatan yang digunakan dalam
penelitian ini adalah kuantitartif dengan desain penelitian eksperimen, yang
menggunakan soal dan angket sebagai alat pengumpul data. Populasi penelitian ini
adalah siswa kelas X IPS SMA N 2 Kendal dengan sampel kelas X IPS 1 dan X IPS 2.
Hasilnya eksperimen yang mendapatkan perlakuan metode Make a Match rata-rata hasil
belajarnya 83,47 dan kelas kontrol yang mendapat nilai rata-rata sebesar 81,38.