PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN INVITATION INTO INQUIRY PADA MATA PELAJARAN KKPI KELAS X1 ADMINISTRASI PERKANTORAN SMK N 1 BATANG TAHUN 2016

  • novliansari Nikmah semarang university
  • Isdiyarto Isdiyarto Universitas Negeri Semarang
  • Dhidik Prastyanto

Abstract

The implementation of the 2013 curriculum  at SMK N 1 Batang need for new learning models that correspond to the curriculum. This study aims to determine whether there is any difference in student learning outcomes using models invitation into inquiry and student using expository models on the subjects of  KKPI class XI AP SMK N 1 Batang. The design was nonequivalent control group pretest-posttest design. Average values obtained experimental class 82 703, the control class 74.71. The results of t-test t = 11.863 while t table = 1.99. So thitung> ttable, means there are significant differences between the two groups. It can be concluded that the application of the invitation into inquiry learning model is better than the application of expository teaching model on the subjects of KKPI class XI AP SMK N 1 Batang. Suggested invitation into inquiry learning model can be applied to subjects KKPI with different competencies that learners' learning outcomes can reach over KKM predetermined value.

_________________________________________________

References

Afifa Megantara, dkk. 2013. Kemampuan Berfikir Kritis Materi Sel Melalui Praktikum Berbasis Invitation Into Inquiry. Unnes Journal of Biology Education. (Online) (http://journal.unnes.ac.id/artikel_sju/ujbe/2961), diakses 1 Januari 2016

Anni, C. T. dkk, 2012. Psikologi Pendidikan. Semarang : UNNES.

Arikunto, Suharsimi. 2007. Dasar-dassar Evaluasi Pendidikan.. Jakarta: Rineka cipta.

Arikunto, Suharsimi. 2013. Prosedur Penelitian. Jakarta: Bumi Aksara.

Hanani Sofyana. 2012. Penerapan Strategi Pembelajaran Ekspositori untuk Peningkatan Hasil Pembelajaran IPS bagi Peserta Didik. Semarang: IKIP Veteran.

Himmatul Anna. 2014. Efektivitas Metode Pembelajaran Invitation Into Inquiry Berbantu Multimedia untuk Meningkatkan Interpretasi Siswa pada Mata Pelajaran KKPI . Bandung : UPI.

Karniawati Ida. 2008. Peningkatan Profesionalisme Guru Melalui Lesson Study. Bandung : UPI.

MJ Ustad. 2012. Teori Perkembangan Kognitif dalam Proses Belajar Mengajar. Jurnal Edukasi 7(2): 44-63.

Nurhasanah. 2011. Penerapan Metode Pembelajaran Invitation Into Inquiry Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Fisika Siswa. Universitas Pendidikan Indonesia. (Online) (http://a-research.upi.edu/skripsiview.php?start=7108) , diakses 1 Januari 2016

Rifa’i, dkk. 2012. Psikologi Pendidikan. Semarang : UPT UNNES PRESS

Rubino, Shodik. 2011. Komparasi antara Strategi Pembelajaran Creative Problem Solving (CPS) dengan Pembelajaran Invitation Into Inquiry Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa Kelas V SDN Tuban 01 dan SDN Tuban 02 Tahun 2011 – 2012. Solo : UMS.

Rustaman Nuryani. 2005. Perkembangan Penelitian Pembelajaran Berbasis Inkuiri dalam Pendidikan Sains. Bandung : UPI.

Sudjana. 2002. Metoda Statistika. Bandung: Tarsito.

Sugiyono. 2009. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung : Alfabeta.

Sunarto, W., W. Sumarni dan E. Suci. 2008. Hasil Belajar Kimia Siswa dengan Model Pembelajaran Metode Think-Pair-Share dan Metode Ekspositori 2(1) : 244- 249.

Tamir Pinchas. 1990. Considering the Role of Invitations to Inquiry in ScienceTeaching and in Teacher Education. Jerusalem :The Hebrew University of Jerusalem.

Trianto. 2014. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif, dan Kontekstual. Jakarta: Prenadamedia Group.

Published
2018-01-12
How to Cite
Nikmah, novliansari, Isdiyarto, I., & Prastyanto, D. (2018). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN INVITATION INTO INQUIRY PADA MATA PELAJARAN KKPI KELAS X1 ADMINISTRASI PERKANTORAN SMK N 1 BATANG TAHUN 2016. Edu Komputika Journal, 4(1), 10. https://doi.org/10.15294/edukomputika.v4i1.12196